Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Från uppstickare till utmanare
Det var han som kläckte idén om en linbana över älven i Göteborg. Och han ska bygga Nordens högsta hus på Lindholmen. Om fyra år väntas hans företag omsätta tio miljarder kronor och om 14 år vara bland topp 30 i världen. Entreprenören Ola Serneke berättade om sitt företagande, sina kärnvärden och sina stora planer när han gästade Handelsklubbens marsmöte.
Ola Serneke med rötter i Alingsås startade fastighetsbolag 1998, men det var 2002 som det företag som nu är Serneke Group kom till. En målsättning är att bli det största bolaget i Sverige inom entreprenad och projektutveckling.
En av hans första affärer var när han i ungdomen köpte en gammal mudderverkspråm i Trollhättan i avsikt att bygga en husbåt. Många skrattade åt hans galna idé. Men det blev ett villafartyg på 170 kvadratmeter som han körde till Stockholm och sålde och ”gjorde sig en bra hacka”.
Viktigt med kärnvärden
–Det gäller att tro på sin idé och ha mod och kraft att förverkliga den. Man måste vara stenhård i affärer, men däremellan måste man också kunna ha lite roligt, sa Ola och delade med sig av sina rättesnören för företagande och ledarskap.
–Man ska vara enkel, seriös, rak och framåt. Framgångsrikt företagande handlar mycket om att bygga på kontakter, att ge och ta och att ha tillit till varandra. Det är det bästa i affärsrelationer. Man måste stå upp för det man tycker är rätt, vara modig, stå för vad man lovar, visa ärlighet och respekt. Och det är viktigt att ledningen ställer upp på medarbetarna när det blir litet jobbigt. Kärnvärdena måste sitta i ryggmärgen.
Ola betonade vikten av att våga välja väg och tro på affärsidén, inte vara rädd för konflikter, jobba hårt, våga fatta beslut, vara noga med engagemang, planering, ordning och reda.
När det gäller ekonomi sa han att kostnadsmedvetenhet är viktigast, att god likviditet är en förutsättning för att ha banker och andra med sig och att man hela tiden måste ha en plan för hur man ska klara problem som dyker upp.
Han talade om marknadsföring och tryckte på vikten av en tydlig affärs- och marknadsplan och att gärna skapar snackisar om företaget, vilket ger bra gratisreklam.
–Att vara en intressant arbetsgivare ger förutsättningar för att få bra personal. Det är viktigt att samla kärntruppen omkring sig och låta dem som varit med i uppbyggnaden av företaget också får del av värdetillväxten.
Många intressanta projekt
Serneke Group startades 2002. Målsättningen var att efter tre år omsätta 100 miljoner kronor, efter tio år en miljard och 2015 tre miljarder.
–Vi har klarat alla de målen, sa Ola, vars nästa mål är börsintroduktion i år och en omsättning på tio miljarder kronor år 2020. 2030 ska företaget vara i topp 30 bland världens bygg- och projektutvecklingsföretag.
Serneke Group med huvudkontor i Göteborg finns med lokalkontor på nio platser i Sverige, bland annat Borås. I koncernen finns dotterbolag för respektive verksamhetsområde bygg, anläggning och projektutveckling.
Ola berättade förstås om några av sina byggprojekt. Mest aktuellt och spektakulärt är det planerade bygget av den nya stadsdelen Karlastaden på Lindholmen i Göteborg, en förtätad blandstad med 2000 lägenheter i tio kvarter och bland annat Nordens högsta hus, ett 266 meter högt 80-våningarsbygge.
Prioritet Serneke Arena är en nyss färdigställd multisportanläggning i Kviberg på gamla regementsområdet LV6 i östra Göteborg. Området omfattar en markyta på cirka 32 000 kvm.
Ola berättade också om hur man skrattade åt hans förslag om en linbana för kollektivtrafik från Järntorget och över älven till Lindholmen, ett bygge som nu efter kommunala beslut ska förverkligas och som ska stå klart 2021.
Inte bara pengar
Om Gamlestadens resecentrum berättade han:
–Jag köpte upp mark av Göteborgs stad och träffade avtal med Västtrafik för att sedan sälja allt med god förtjänst utan att själv bygga. Så kan man också jobba.
–Men det handlar inte bara om att tjäna pengar. Etik och moral är viktiga i affärsvärlden och man måste utveckla sig, ständigt se över den tjänst man erbjuder. Socialt ansvarstagande och miljöhänsyn är också viktigt. Vi satsar gärna på idrott och hälsa och vi sponsrar idrotten, förra året med 15 miljoner kronor till 100 olika föreningar i Sverige.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.