Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Christer Örning, ordförande i Svenska Golfförbundet berättade om vikten av samarbetet mellan golfen och näringslivet. Christer är dessutom VD för ett värmeverk- och bredband/ADSL företag. Han är också ordförande i kommunfullmäktige och ledamot i styrelsen för Näringslivsgruppen i Örkelljunga.
Christer tackade för att han fick komma till denna bygd. Han konstaterade att Borås Golfklubb är en rik klubb, som till och med kan låna ut pengar till Vägverket. Han berättade om hur det kom sig att han engagerade sig i politiken och golfen. För 10-12 år sedan skulle Örkelljunga kommunen göra en översiktsplan och han föreslog då att man även skulle lägga in en golfbana. Den första golfbana han tittade var Borås Södra, som byggdes då, eftersom han själv inte visste något om golfbanor. Så småningom byggde man en golfbana i Örkelljunga, efter mycket strul, med bl.a. fyra överklaganden i Regeringsrätten och två på Naturvårdsverket. Christer har sedan varit ordförande i Örkelljunga Golfklubb i 11 år och klubben har också blivit utsedd till Årets Klubb, precis som Borås. Han har även varit ordförande i Skånes Golfdistrikt och är sedan fyra år ordförande i Sveriges Golfförbund.
Han valde att berätta om golfen och dess betydelse för näringslivet, vilket han anser vara inte helt oväsentligt. Det finns idag 594.000 medlemmar, fördelade på 553 golfklubbar. För hundra år sedan fanns det två klubbar, en i Göteborg och en i Stockholm. Golfen är en stor rörelse.
– Vi har en vision: Att alla ska få möjlighet att spela golf, efter sina förutsättningar. Målet är att bli världsbäst på elit, junior och bredd, och svensk golf är nära. Vi är stora och internationellt sett mycket respekterade. Vi ska bli världsbäst på idrottsinriktad affärsverksamhet. Och vi vill vara ett förbund som man kan känna sig stolt över, sa Christer. Han är medveten om att det finns en kritik mot golfförbundet. 594.000 medlemmar kan inte ha samma uppfattning och Christer tar tacksamt emot kloka synpunkter.
Christer sa, med kraft, att golf är friskvård och äntligen har finansministern och Mona Sahlin insett att kanske golf är friskvård. Han gav exempel på vad som anses och inte anses som friskvård ur beskattningshänseende. Nu ser man över reglerna och det är Christer tacksam för. Han gav också exempel på vad det kostar för en ungdom att spela golf om året och konstaterade att det absolut inte är att betrakta som en exklusiv sport, som folk inte har råd att utöva. Kostnaden för att spela ishockey är långt mycket högre.
En av Christers uppgifter, när han kom till Golfförbundet, var att man inte fick syssla med för mycket affärer. Man har därför idag en koncern i Förbundet, man har ett antal bolag, vilket krävs av samarbetspartners och man har nu fått detta i balans, d.v.s. idrotten får mer och mer plats i verksamheten och så vill man ha det. Vad får man då intäkterna ifrån? 30% av Förbundets inkomster kommer från medlemsavgifter (140.– per år), en tredjedel från media (tidningen Svensk Golf och hemsidan) samt från tävlingar (Scandinavian Masters, Solheim Cup, etc.), som utgör ca. 20%, samt från sponsorer.
Idrottsrörelsen har upptäckt värdet av sina idrottare och det har golfen också gjort.
4.2 miljarder kronor kommer idag från näringslivet till idrottsrörelsen. Det kan man inte vara utan. Här vill golfen också vara med. 15.000 företag är idag med och utvecklar och lyfter upp golfen i Sverige. År 2003 fick Sverige arrangera Solheim Cup. Två till tre års föreberedelser resulterar i fyra dagars spel och Sverige har nu fått förtroende att anordna Cupen även år 2007, vilket är ett jättelyft för svensk golf.
Avslutningsvis en liten önskan från Christer:
Om varje spelare spelar 20 minuter fortare, behöver vi inte bygga fler banor i Sverige.
Att vi spelar 18 hål på 4 timmar, och har ett medelhandicap på 18, det är en dröm.
Och så önskar Christer att vi lär oss att inte ha keps på i golfrestaurangen.
Om vi inte behöver bygga fler banor, varför är det då 15-20 års väntetid för att få bli medlem?
Det finns utrymme för oss alla, men varför måste all spela på samma tid? Numera finns inte idealisten för att bygga banor. 9 av 10 banor som byggs idag, byggs av entreprenörer, detta är också en sida.
Vad är företagens nytta av golfen?
Tiden är förbi när man satt på krogen. Idag är det golfbanan som gäller som mötespunkt, äta lunch, spela golf och umgås. Bilda lag främjar sammanhållningen. En företagare, som spelar med en kund i 6-7 timmar, lär känna personen väl.
Hur ser tillväxten ut, nya banor, nya medlemmar?
Det är inte volymtillväxt som är det viktiga, utan kvaliteten behöver förbättras och det gör vi nu genom att ställa högre krav på utbildningen.
Hur snabba upp spelet? T.ex. som i Finland, starttid på 1:an och starttid på 10:an.
Det finns klubbar i Sverige som redan infört detta. Utomlands är det mycket vanligt. Det fungerar bra.
Gunnar Ryman rundade av frågestunden och tackade för ett roligt föredrag och överlämnade Knallen. Gunnar konstaterade att Knallen trivs på gröna ängar, men att har nog aldrig spelat golf. Knallen ber om ursäkt för att han har keps på sig idag och lovar att ta av sig den nästa gång han besöker en golfrestaurang.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.