Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Ayad Al Saffar inleder sitt föredrag med att börja ifrån slutet och refererar två artiklar som beskriver honom idag. Branschtidningen Tid och Smycken skev för ca 1 år sedan bl.a.: ”Hans företag tjänar mer pengar än hela övriga klockbranschen i Sverige tillsammans. På mindre än 3 år har han vänt Ur & Penn från att vara en svidande förlustaffär till en vinstmaskin. Han har skapat klockmärket Accent. I november förra året köpte han välkända Citizen. Dagens Industri har utnämnt honom till Sveriges Klockkung.”
I juni i år finns det en artikel i Dagens Industri som säger: ”Nu blir han Sveriges nya H&M – Genom ett av en holländsk kedja mer än fördubblas antalet butiker till 140. Marknadsvärdet beräknas redan idag till 1 miljard. Det är ändå bara början, Ayad Al tänker bygga ett H&M.”
Ayad går sedan tillbaka till en dag i Beirut, den 27:e augusti 1984. Hans bror frågade honom då om han ville följa med till Sverige. Frågan ställdes klockan tio på förmiddagen och klockan två samma dag satt de på planet. Via Polen och Östberlin kom de till Trelleborg och redan från början bestämde han sig för att stanna i Sverige, han var då 19 år. Han gifte sig och bodde i Rättvik.
Efter att ha läst svenska och påbörjat en kurs i bilel insåg han att det var affärer han ville göra.
Han hade inga pengar men belånade sitt hus med femtiotusen kronor. Han åkte till Beirut för att köpa diverse varor, ex. jeans, t-shirts och parfym. Han fyllde en container och skickade den till Sverige. Av en god vän fick han också med sig fem klockor. Det visade sig att när han skulle sälja sina varor i Falun var det just klockorna som gick bäst och han bestämde sig för att handla med klockor.
Det gick bra för honom i Dalarna och han ville vidare till Stockholm. För att försörja sig arbetade han på Clock och stekte hamburgare på kvällarna samtidigt som han sålde klockor till butiker på dagarna. Efter ett år med försäljning också på marknader beslöt han sig för att han ville bli grossist.
Ayad berättar att han öppnade sin första butik i Stockholm. Det var ett show-room med lager och kontor bakom. Det gick väldigt bra och fler butiker öppnades. I början av nittiotalet hade han sju butiker i Stockholms City och ett företag som sålde till kedjor som Hobbex, KF, Stadium, SAS och Gekås i Ullared. – Överallt sålde vi modeklockor till alla, berättar han. De traditionella klockmakarna är inte affärsmän, de vill sälja finare klockor, fortsätter han. Jag ville sälja modeklockor för 2-300 kronor. 1991 startade han Klockgrossisten i Norden AB, det är moderbolaget idag. Två år efter start sålde de 200 000 klockor till icke fackhandel och var en betydande aktör på marknaden.
Al Saffar fortsätter att berätta att han 1994 träffade Guldfynd som vid den tidpunkten inte sålde några klockor i sina butiker. Han erbjöd dem ett eget koncept, där han var totalansvarig med ensamrätt. Med satsningen hade han tre mål, mariginalmål, lagermål och omsättningsmål. Detta blev fantastiska år, Guldfynd blev en stor kund för Klockgrossisten och har 5 % av den totala omsättningen på en halv kvadratmeter.
Ayad säger att framgången gjorde honom lite kaxig, så han ville testa andra marknader. Han ville sälja klockor också i resten av världen. Detta gjordes genom det egna varumärket Accent of Scandinavia. Accent beskriver han som designade svenska klockor till oerhört bra pris. Ett exempel på ursprunget till en modell är designern som blev stressad av klockor och ville ha en klocka att meditera med. Hon ville kunna ha den runt halsen, runt armen eller runt väskan. Modellen är verklighet idag och har vunnit många designpriser ute i världen. Idag finns varumärket Accent i 55 länder runt om i världen.
När hans marknadschef år 2001 blev vd för Guldfynd och Hallbergs och därför inte kunde fortsätta med dem som leverantör förlorade de halva omsättningen. Han insåg då att det bästa inte är att vara grossist. – Jag måste äga kunden, säger han. Han sadlade då om från grossist till detaljist genom att köpa Ur och Penn, detta var år 2002. När han köpte kedjan hade de gjort förlust på 5 miljoner per år. Inom kort vände han bolaget och började tjäna pengar. De byggde om alla butiker och ändrade hela konceptet. De har gått från en omsättning på 92 miljoner till 245 miljoner. Jag har vertikalintegrerat, köper direkt från Kina, vet priset och har klockorna i rätt tid, förklarar han.
Ayad al Saffar berättar att när han nu börjat expandera i Europa är målet att Ur och Penn ska växa till 600-1000 butiker i Europa. Han säger att hans koncept bygger på att kunden vill ha många olika klockor för olika ändamål. En för sport, en för vardag, en för fest etc. Samma kund har olika behov. I juni köpte de en europeisk kedja med 79 butiker. I juli visade den kedjan ett positivt resultat, något som de inte gjort på arton kvartal.
Han avslutar med att säga att succén beror på att han vertikalintegrerat, att de kan sin bransch och att de kan skapa varumärken. 50% handlar om design och 50% om priset.
Används namnet utomlands också?
I dag är vi opportunistiska, Lucardo är ett väldigt känt varumärke i Holland, men när vi har byggt 700 butiker kommer vi att kalla alla Ur & Penn of Scandinavia.
Du berättade om ditt erbjudande till Stefan Persson, köpte han några aktier?
Nej, han ville att jag skulle öppna i H&M butikerna.
Kommer han att köpa tror du?
Ja, jag tror det. Vi kommer att sälja 20 % av bolaget snart.
Har ni egna anställda designers?
Vi har både egna och externa.
Många får nog dig som förebild, har du själv någon förebild?
Jag hinner inte ens fundera på det, jag jobbar så mycket.
Varifrån får du din energi?
Jag hade inget när jag kom till Sverige, jag var nobody, men ville bevisa att jag kan något. Driften kommer ifrån en vilja att bli någon i samhället, att hävda mig.
Hur många anställda är ni i Sverige?
Flera hundra heltidsanställda i Sverige, 1400 inkluderat Holland.
Känner du främlingsfientlighet. Är det till nackdel att vara invandrare?
Nej, men jag rekommenderar alla att lära sig språket ordentligt.
Utomlands när jag tittar i en affär, ser jag flera hundra klockor, man tror många här blir osålda. Inom textil står 20% för 80% av omsättningen. Vad gör ni av dem som inte säljs?
Här går jag tillbaka till marknadsståndet. I mitten på bordet hade jag 2 klockor som jag ville sälja, resten var visningsmaterial. Jag hade massor av dessa 2 modeller under bordet. Sålde enormt mycket, på samma sätt gör vi på Ur & Penn idag. I varje skåp finns det två klockor som vi vill att våra kunder skall köpa. Dessa har vi i lådorna.
Den klockan du har på dig, vad är det för märke och pris på den?
Det är en ny modell, Jetset, skapad för ungdomar.
Vad tror du om Libanons framtid?
Jag hoppas att Libanon har en framtid. Jag växte upp under inbördeskriget, gick inte normalt i skolan det var en månad i skola och tre månader hemma. Det var en fruktansvärd period att växa upp i och nu börjar detta igen. När landet nu har byggts upp förstörs det igen. Libaneserna är färdiga med krig, ingen vinner på detta. Jag hoppas det finns en framtid för Libanon är ett fantastiskt land med goda viner.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.