Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Anders Jansson inleder föredraget med att säga att han tycker att det är roligt att vara på hemmaplan och presentera företaget. Hemtex har huvudkontoret med inköp, logistik, administration och marknadsföring i Borås. För fem år sedan var de omkring trettio anställda, idag är de drygt nittio. De har alltså vuxit rejält och är ett av de företag som tänker stanna i Borås, säger Jansson.
Hemtex grundades 1973, det bestod då av sjutton fristående handlare som började göra gemensamma inköp. Hemtex utvecklades och år 1990 tog de då sextio handlarna ett gemensamt namn. År 2000 gick man ifrån att vara en frivillig fackhandelskedja till att bli en franchisekedja, bestående av 88 butiker. Denna förändring innebar också en separering mellan de centrala funktionerna som idag finns i Borås, Hemtex AB, och detaljhandelsverksamheten, franchisetagarna. Vid samma tidpunkt togs också det strategiska beslutet att butiker skulle förvärvas för att bygga en verksamhet som gick att notera på börsen. I samband med detta började man också öppna verksamheter i övriga Norden.
Vi är specialiserade på hemtextil, säger Jansson. – Vi har idag ett starkt varumärke och 183 butiker på fyra marknader, fortsätter han. Vidare berättar han att de ser kontrollen över värdekedjan som en allt viktigare del att arbeta med. De har idag kontroll av värdekedjan framåt genom sina butiker och arbetar med att skapa kontroll även bakåt. Detta genom att handla mer direkt av producenterna för att säkerställa att de behåller sin egen design av produkterna.
Den nordiska marknaden för Hemtextil är värd 16 miljarder kronor, där Norge utgör den största marknaden med 5 miljarder. Jansson berättar att norrmännen är bättre på att handla hemtextil än svenskarna. De har idag 183 butiker och ser en potential på ytterligare 100 butiker i Norden. De ser också en potential till tillväxt genom att bredda sitt sortiment.
Marknaden präglas av att vi är intresserade av heminredning och vi förnyar vårt hem allt oftare. Trenderna följer modet och förändras i en allt snabbare takt. En annan trend inom branschen är att priserna tenderar att gå ner men det innebär också en ökad konsumtion. Hemtex har sett att kunderna efterfrågar enkla och bekväma lösningar, ett resultat av detta är att de inte längre säljer metervaror utan enbart färdigsydda gardiner. Antalet singelhushåll ökar vilket också leder till en ökad konsumtion, liksom naturligtvis den allmänna tillväxten av konsumenternas köpkraft.
Jansson fortsätter med att berätta att deras marknadsandel har gått ifrån 15 % år 2001 till 31 % år 2006. – Detta är något vi är väldigt stolta över, säger han. Under samma period har marknaden vuxit med 3-4% per år, de har alltså tagit en stor del av detta. Den näst största är IKEA som har ca 10% av marknaden. Andra konkurrenter är Jysk, Ellos, Åhléns och Coop. Han berättar vidare att de har stor respekt för att det är svårt att ta ytterligare andelar ifrån den positionen och ser därför att det är viktigt att bredda sortimentet för framtida tillväxt.
Hemtex arbetar med fyra produktområden sovrum, äta & umgås, badrum och fönster. Det största produktområdet är sovrum där de inom vissa produktgrupper har hela 45% av marknaden.
Tyngdpunkten av deras verksamhet ligger i Sverige med 136 butiker, de har 32 butiker i Finland, 9 i Danmark och 6 i Norge. Deras framtida tillväxt kommer att ske i de övriga nordiska länderna och ser en potential på minst 290 butiker i Norden. Jansson berättar att de inte har bråttom ut i övriga världen, utan att de koncentrerar sig på Norden.
Han går vidare och pekar ut de framgångsfaktorer som gjort deras fantastiska resa möjlig. Den första faktorn han nämner är att de satsat på volymförsäljning till ett brett kundsegment och ökat sin volymer från 6,6 miljoner / butik till 10 miljoner / butik. Nästa faktor är den ökade andelen egna butiken som har gett en bättre lönsamhet. En tredje faktor är den fokusering de haft på försäljningsbefrämjande åtgärder. Här har deras primära mål varit att skapa trafik till butikerna. Jansson uppger om att de lyckats öka kundernas besök ifrån 2 per år till 4 per år.
Den sista framgångsfaktorn som Jansson tar upp är deras kostnadskontroll med sourcing och effektiv logistik. De fortsätter utveckla sin sourcing för att ge ytterligare marginalförstärkning. Han berättar att de gör detta genom att bl.a. öppna kontor i Asien. De öppnade i Bangladesh förra året och i Kina i år. De ökar också sin inköpsvolym i Asien ifrån 60 % till 80 %. En annan viktig fråga är att säkerställa att leverantörerna lever upp till arbetsmiljövillkor och kvalitet. Idag har Hemtex en detaljhandelsmarginal på 55 %, denna vill de öka till 60 % genom att effektivisera varuförsörjningen till butik.
Anders går vidare och berättar om företagets tillväxtstrategier. De arbetar med fyra strategier, etablering av butiker, ny butiksutformning, breddat sortiment och geografisk expansion.
Under åren 2006/2007 etableras 34 nya butiker. Deras mål är att etablera minst 15 % nya butiker per år under perioden 2006 – 2009. Primärt sker detta i Sverige, Finland och Norge. De är mer försiktiga i Danmark, berättar han. Strategin för ett nytt butikskoncept omfattar ett antal nya butiksformat i olika storlekar. De kommer att ha den första volymbutiken med en yta på 1000 kvm i Stockholm, de planerar att öppna 4-5 volymbutiker under året. När det gäller det bredare produktutbudet handlar det både om att vidga målgruppen och att öka försäljningen till befintliga kunder. Den geografiska expansionen siktar på 290 butiker i norden, 20 – 25 butiker på den baltiska marknaden och sedan vidare ut i Europa. Han menar att en styrka med franchisekonceptet är att de kan testa olika marknader utan att riskera så mycket, i förra veckan skrev de under ett intentionsavtal med franchisetagare för den polska marknaden.
Styrelsen har gett ledningen tre finansiella mål de ska ha en omsättningstillväxt, en rörelsemarginal och en nordisk marknadsandel på över 15 %. De ska dela ut 30 – 50 % av resultatet efter skatt.
Jansson avslutar sitt föredrag med en finansiell information som vittnar om den fantastiska resa de gjort. Ifrån år 2001 har de ökat sin omsättning ifrån 460 miljoner till 1,4 miljarder och fördubblat sin bruttovinstmarginal. Under samma period har antalet anställda ökat ifrån 159 till 550 personer och antalet butiker ifrån 98 till 183 stycken. De bedömer att de med de med deras strategier för tillväxt har en fortsatt god potential.
Kan inte tillväxten ökas med ökade öppettider?
Tillgänglighet är viktigt, svarar han, kunderna vill handla när de passar dem. Man vill också utnyttja alla de anläggningar som byggs för stora pengar idag. Han bedömer att en del köpcenter kommer att slås ut och att de som blir kvar är starkare och större. Det kommer att koncentreras och bli större tillgänglighet hos dem finns kvar.
Hur ser du på Internetförsäljning?
Det är en tilläggskanal i framtiden men vi har inte fokuserat på det eftersom vi fortfarande har många butiker att öppna. Han tror dock att kunderna fortfarande vill kunna känna på denna typ av produkter.
När kommer någon att kopiera ert framgångskoncept och vem kommer att göra det?
Vi gör ju uppenbarligen något rätt, säger Jansson. Men framtiden ligger främst i ens egna händer. Vi följer våra konkurrenter noga och det finns många aktörer inom olika branscher som ger sig in på hemtextilsmarknaden. Vi behöver fler ben att stå på eftersom det alltid sker omfördelningar av marknader över tid. Men jag ser också att fler aktörer kommer att göra att marknaden växer såsom det gjort i modebranschen. Konkurrensen med fler aktörer gör att marknaden växer. Internt säger vi att vi skulle ju hellre ha 20 % marknadsandel på en dubbelt så stor marknad.
När du pratar om etableringar av volymbutiker menar du i citylägen eller i köpcentra.
I huvudsak köpcentra med en bra livsmedelsbutik, men den första öppnar vi centralt i Stockholm.
Är det samma mix i sortimentet oavsett läget?
Det kommer att vara samma mix men olika volymer.
Dagens ordföranden tackar föredragshållare och överlämnar knallen och säger att knallen passar extra bra denna gång eftersom han också arbetade med hemtextil.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.