Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Anders tackar för att blivit inbjuden och framför att han inte brukar göra sådana här föredrag men att han ser fram emot att berätta om familjeföretaget, Hedin Bil. Eller IA Hedin Bil AB, som det heter i sin helhet, där IA står för Ingemar Anders.
Hedin beskriver företaget som ett ”multi-brand” bolag. Företaget representerar sjutton olika varumärken. I deras portfölj finns det produkter i från världens alla olika kontinenter. Att de handlar med så många olika nationaliteter innebär att han ofta ser skillnaderna mellan dem och beskriver tyskarna är tuffa i förhandlingar men trevliga när det är färdigt, amerikanarna är trevliga rakt igenom, japanerna ser han som tystlåtna och försiktiga, hos fransmännen har han märkt att lunchen är ett viktigt inslag.
Genom ett antal tidningsartiklar och annonser med anknytning till bilar och bilhandeln illustrerar han familjens långa historik inom bilhandeln. Hans Pappa, Ingemar Hedin, började redan i mitten av 1950-talet som bilförsäljare.
Från lokal bildetaljist i Borås till Sveriges största familjeägda bilkoncern.
1985 fick familjen erbjudandet att köpa Philipsson i Borås. De tog chansen och började resan med Hedin Bil. Detta första verksamhetsår omsatte Hedin Bil 45 miljoner kronor och sålde ca 800 nya och begagnade fordon. I takt med att Philipson Bil sålde ut sina återförsäljarbolag så förvärvade och utvidgade de verksamheten. 1990 förvärvades Philipson i Halmstad och 1992 invigdes en helt nybyggd bilanläggning där. 1995 köpte de Philipson i Helsingborg och Ängelholm samt Philipson Lastbilar i Halmstad. 1999 köpte de Philipson Göteborg, Alingsås och Kungsbacka. År 2001 blev de genom köpet av Aktiv Bil AB, ensamma om Nissan i Göteborg.
2002 blev de återförsäljare i Västsverige av ”citybilen” Smart. Detta blev de trots att Mercedes bestämt sig för att bara sälja smartbilen hos egna återförsäljare.
2003 förvärvades DaimlerChryslers återförsäljarverksamhet i Göteborg, som bestod av Mercedes-Benz försäljning och verkstad i Hisings-Kärra samt av Chrysler och Jeeps försäljning och verkstad i Åbro/Mölndal. Därmed blev de ensam återförsäljare av Mercedes-Benz, Chrysler och Jeep i Göteborg. Anders berättar att detta skedde efter att de fått tre alternativ från DaimlerChrysler. De alternativ de fick var att bli uppköpta, utkonkurrerande eller att köpa verksamheten. Han tyckte att det enda alternativet var att köpa verksamheten. Han berättar också att de är den enda handlaren i Europa som gjort detta.
2004 förvärvade de Bilstudion Göteborg ABs återförsäljarverksamhet för Chevrolet i Göteborg. I samband med detta tecknades också ett återförsäljaravtal med Cadillac Sverige AB för Cadillac, Corvette och Chevrolet. För att vara en komplett leverantör av amerikanska märken säljer de sedan 2004 också Hummer i Göteborg.
Under 2005 köpte de Bilforum i Uddevalla ABs verksamhet och utökade Hedin Göteborg Bil AB med fyra filialer, Uddevalla, Trollhättan, Strömstad och Vara. Kring detta köp berättar Anders att han erbjöds att ta över bara han betalade in skatten så att ägaren slapp att gå i personlig konkurs. Han gick med på detta och ordnade inom två timmar att alla bilar skickades på långtradare till Göteborg som säkerhet. Samma år köpte de också Klintberg & Way ABs Göteborgsverksamhet i Åbro/Mölndal för försäljning av reservdelar till slutkonsument till amerikanska bilar.
Året därpå blev de genom köpet av Bilexa i Göteborg återförsäljare av Citroën. I denna affär ingick också fastigheter i Mölndal. Där de nu bl.a. planerar för bostäder. Under detta år övertog de också Philipson Uppsala Bil AB med verksamheter i Uppsala och Enköping och fanns nu för första gången i östra Sverige. Genom detta köp utökades varumärkesportföljen med Fiat.
År 2007 blev de återförsäljare av koreanska KIA. Andes Hedin berättar att KIA kom till dem och bad dem bli återförsäljare. – Det är ju lättare att diskutera när det är de som ställer frågan, säger han.
Expansionen fortsatte med köpet av Thituson Bil AB´s verksamheter i Jönköping, Linköping, Anderstorp, Ljungby och Värnamo. Med detta köp kom ytterligare ett varumärke, Land Rover.
Det senaste tillskotten av varumärken är att de blivit återförsäljare av Renault och det rumänska lågprismärket Dacia i Göteborg.
Utöver nybilsförsäljningen, med målsättningen att vara den största samarbetspartnern för de varumärken de arbetar med, har de också en bilhall som bara säljer begagnat. Till Göteborgs Begagnat Center som de startade år 2005 körs alla begagnade bilar efter nittio dagar för att säljas.
Tillväxt i en marknad som svänger
Hedin Bil är idag 950 anställda och har växt i från de 40 anställda de var år 1985. Omsättningen har på motsvarande sätt ökat från 45 miljoner kronor år 1985 till nuvarande 3,7 miljarder kronor. De säljer årligen 17 000 fordon. Hedin Bil säljer i dag 35 % av alla Mercedes i Sverige.
Den svenska bilmarknaden svänger och Hedin menar att det finns en cykel på elva år. Sedan 1960 har det varit en topp var elfte år och likaså en botten var elfte år. Han berättar att organisationen BIL Sweden beräknar att det i år kommer att säljas 180 000 nya bilar. Detta kan jämföras med de 300 000 bilar som såldes år 2006. Vid krisen i början på nittiotalet gick försäljningen från 300 000 till 125 000 bilar. – Naturligtvis sker förändringarna i branschen vid dessa nedgångar, säger Hedin.
Han berättar slutligen att de som ”multi-brand” företag satsat på att bygga varumärket Hedin Bil. För detta har de bland annat ett eget kort, egna försäkringar, en begagnat garanti samt finanslösningar. De satsar nu mycket på ”multi-brand” konceptet även inom transportbilssektorn.
Anders Hedin konstaterar att deras satsning på många varumärken varit lyckad och att de är glada att inte vara beroende av ett eller några få varumärken. Nu har de alltid något nytt och positivt i sitt sortiment och har lättare att nå lönsamhet när de inte ”sitter i knäet” på någon. Han förklarar också framgången med det faktum att de har sitt ursprung i Borås. – Kan du sälja bil till en boråsare kan du sälja till vem som helt, säger han.
Frågor:
Hur ser Mercedes på att ni har så stor andel av den svenska marknaden?
De kan enligt gällande regler inte göra något åt det, svarar han och menar att de ibland tycker att det är bra och ibland mindre bra.
När kommer det indiska bilar hit?
Hedin menar att indiska bilar kommer hit när de klarar de europeiska kraven, vilket de ännu inte gör. – Men det kommer, precis som de rumänska och koreanska gjort, menar han.
Hur ser du på miljöbilarna? Hur kommer det att utvecklas?
Alla märken arbetar med det men vet ännu inte vilket spår de ska gå på, så de satsas på lite av varje. Som exempel nämner han Mercedes el/bensin hybrid. Han konstaterar dock att marknaden för miljöbilar ökar markant.
Hur ser er strategi ut, kommer ni att satsa utanför Sverige?
– Vår strategi är att inte ha någon strategi, svarar Hedin. Vi tar de tillfällen som dyker upp. Men det är inte troligt att vi satsar utanför Sverige.
Kommer ni att gå in i någon annan bransch?
Troligen inte, säger Hedin, vi försöker ständigt att utveckla den bransch vi kan.
Ordföranden tackar för föredraget och lämnar över knallen. Han påminner om höstens föredrag, jubileet i november och önskar alla en trevlig sommar.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.