7 december 2018

Locker Room Talk

Locker Room Talk

De stoppar skitsnacket inom idrotten
–Man måste lära nästa generation män att säga ifrån på ett juste sätt mot skitsnacket i idrottens omklädningsrum. När män tar ett steg framåt vill andra följa med.

Det sa Tobias Erlén vid Boråsbyrån Beyond Communication som ledde utvecklingen av kampanjen ”Stoppa skitsnacket”. Han talade vid Handelsklubbens decembermöte tillsammans med Shanga Aziz från UF-företaget och initiativet Locker Room Talk och Iman Khalaf från Nõberu of Sweden, skönhetsmärket för män, som marknadsför en ny manlighet.

En viral succé
Kampanjen ”Stoppa skitsnacket” har efter en hel del motstånd brutit igenom och utvecklats till en viral succé med fotbollsspelaren Jimmy Durmaz, blivit mottagare av historiens första Number 10-stipendum, instiftat av Volvo, Svenska Fotbollförbundet och Zlatan Ibrahimovic och har vunnit i PR-tävlingen Spinn. Därtill har dörrarna öppnats för Locker Room Talks utbildningsprogram i rader av idrottsföreningar.

Locker Room Talk arbetar med killar i åldern 10 – 14 år för att stoppa snacket som leder till skeva värderingar, vill bidra till ett mer jämställt och respektfullt samhälle. Det handlar om att hjälpa unga killar att växa upp till något annat än män som gör andra människor illa. Man vill genom förebyggande utbildningsinsatser sudda ut sådana påhittade regler om hur killar och män ska vara och prata som florerar i många omklädningsrum.

Shanga Aziz berättade om hur han och kamraten Rogerio Silva 2016 startade UF-företaget Locker Room Talk i skolan hemma i Finspång, med affärsidén att förändra killarnas snack i omklädningsrummen, att närma sig olika klubbar antingen det handlade om fotbollslag eller ishockeylag och göra något åt skitsnacket, motverka alla fula ord, sexistiska attityder och alltför hårda jargong.

Locker Room Talk utsågs till bästa UF-företag i Sverige och kom på andra plats i den europeiska finalen för unga skolföretag.

Från portad till efterfrågad
Shanga berättade om hur de först stötte på ett kompakt motstånd, ovilja från idrottsrörelsen, men hur de senare efter sitt stora genomslag i opinionen, i media och sociala medier och bland företag blev livligt efterfrågade.

–När vi som UF-företag ringde runt till föreningarna möttes vi av kommentarer som att ”om ni snackar jämställdhet med våra grabbar kanske de blir mjukisar och inte längre presterar på plan”. Samma tränare som först sa tack, men nej tack till oss hörde senare av sig och frågade om vi kunde komma till deras föreningar och hjälpa den att prestera bättre på plan.

–Nu har vi uppdraget att utbilda i stort sett varenda elithockeyförening, bara tre stycken har sagt nej.

–Det handlar om hur man ska säga ifrån på ett juste sätt och faktiskt skapa samtal. Vi måste lära den unga generationen att vara sig själva och våga säga ifrån. Killar och män är inte dumma, men säger och gör ibland dumma saker, sa Shanga, som uppehöll sig en hel del vid att man belönats och bekräftats av Zlatan ”som vanligtvis inte gör sig känd för engagemang i jämställdhetsfrågan”.

Han talade om vikten av att ha goda manliga förebilder, men förklarade att han själv inte haft någon sådan i sin egen kurdiska pappa, som haft inställningen att ”riktiga män inte ska gråta”.

–Det arbete som för oss började i ett grupprum i skolan fick uppleva sin belöning genom storslagen prisutdelning i Globen, sa Shanga.

Skapade en viral succé
Tobias på Beyond Communication berättade om hur man arbetade med kampanjen med fotbollsspelaren Jimmy Durmaz och nominerades till PR-tävlingen Spinn i kategorin Non profit och vann före betydligt större och mer välkända ideella verksamheter.

–Vi delade de värderingar som Locker Room Talk hade och målsättningen var att nå ut i bruset över hela Sverige för att förändra synen på jargongen i omklädningsrummen.

–All vår reklam ska vara etiskt korrekt. Men vi gick ut med ett ganska tufft budskap och lyfte grova ord från omklädningsrummen. Vi visste att media skulle diskutera om de skulle ta in vår annons. Vi visste att vi skulle få nej någonstans. Bland annat fick vi nej från Stockholms tunnelbana, men vi fick lägga upp kampanjen på Facebook tack vare att Shanga lyckades nå fram. De sa ja och det öppnade dörrar. Vi har noterat 1,8 miljoner visningar hittills och 21 000 delningar och har ingen aning om hur många som sett filmen utanför det. Vi har nått miljoner i annonsvärde och då har jag inte talat om PR-värde.

–Det är många som inte vet hur det kan låta i omklädningsrummen. Det börjar tidigt. Det är inte de fula orden i sig som är problemet utan att de påverkar värderingarna.

Vill skapa en ny manlighet
Iman Khalaf från varumärket Nõberu of Sweden, berättade om hur han efter att ha kommit som rädd flykting från Iran till Sverige som 9-åring lyckats skapa ett varumärke som säljs i taxfree på svenska storflygplatser.

–Jag fick lära mig av min far, som är något så oväntat som både muslim och feminist, att i Sverige kan man bli precis vad man vill. Vi var två personer som ville skapa ett skönhetsvarumärke som marknadsförs och säljs utan nakenhet. Vi ville skapa en ny manlighet men har fått mycket skit för det.

–Jag förverkligade mina drömmar om ett eget varumärke. Det säljs nu på flygplatsen dit jag kom som rädd flykting. Det är min revansch.

Handelsklubbens ordförande Catrin Wirfalk avslutade mötet som lockat mer än 300 medlemmar och gäster med att berätta att klubben beslutat skänka 6000 kronor till initiativet Locker Room Talk.

Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.