Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Att vara nyfiken, uthållig och lösningsorienterad och att hela tiden vilja framåt, om än i små steg. Det är nyckeln till framgång enligt Magnus Högberg, framgångsrik entreprenör och ägare av medicinteknikföretaget Care of Sweden i Tranemo. Han var Handelsklubbens talare vid majmötet 2024.
Företaget utvecklar både hård- och mjukvara kring madrasser med inbyggda kanaler med vilka man kan reglera trycket mot kroppen hos långliggande patíenter i sjuk- och hemvård och därigenom minska problemet med ligg- och trycksår.
”Från noll till hundra: Det 30-åriga bygget av ett internationellt medtech-bolag” var rubriken för Magnus anförande. Han började sin verksamhet som egenföretagare med handel med eldningsolja, diesel och bensin, en verksamhet som enligt honom själv inte var så lyckad. Han fortsatte med försäljning av bäddmadrasser och kom därigenom in på sin framtida nisch och skapandet av ett företag som idag omsätter en kvarts miljard kronor med ett hundra anställda.
– De första tio åren var ingen dans på rosor. Det var mest hårt arbete, men vår produktresa har resulterat i de mest avancerade luftmadrasserna.
Magnus talade om faktorer som gör företagets produkter angelägna; trycksår som vårdskada, demografiska förändringar med en åldrande befolkning, brist på vårdpersonal samt vårdrelaterade infektioner. Bara trycksår som vårdskada ger årligen en förlängd vårdtid på sammanlagt cirka 50 000 dagar till en kostnad om 450 miljoner kronor. Vårdrelaterade infektioner är den vanligaste vårdskadan i Sverige och drabbar närmare 65 000 patienter varje år till en kostnad om i genomsnitt 107 000 kronor.
– Tillsammans med vården vill vi eliminera förekomsten av trycksår. Vi är stolta över att bidra till minskat onödigt lidande, men också till ekonomiska besparingar för sjukvården. Vi leder utvecklingen inom den här nischen.
Magnus beskrev sin skolgång som att han aldrig riktig hade fokus på skolarbetet, att skolan aldrig tände eller attraherade honom. Det var först senare när han behövde olika kunskaper som han fokuserade och lärde sig. Han beskrev sig också själv som en egentligen inte helt strukturerad person, men han har alltså trots det lyckats skapa ett framgångsrikt och i princip hela tiden växande och lönsamt företag.
Om framgångsfaktorer sa Magnus:
– Det är en fördel att vara nyfiken (enda sättet att lära sig), att vara uthållig och envis (lita på känslan och sig själv), lösningsorienterad och att hela tiden vilja framåt om än i små steg. Jag har aldrig stannat upp, alltid hittat vägar förbi svårigheter. Kulturen i företaget är också viktig för mig.
Företagets värderingar kretsar kring ledord som kunskap, omtanke, glädje, kvalitet, funktion och regelefterlevnad.
Care of Sweden har en marknadsandel i Sverige på 60 till 70 procent med i stort sett alla svenska regioner och cirka 120 kommuner bland kunderna. Men företaget tar även plats utomlands och har försäljning i 35 olika länder. Utanför Sverige är faktiskt Australien den största marknaden. Företaget omsatte 2023 226 miljoner kronor.
– Vi kan det här med offentliga upphandlingar, vi har byggt upp en modell som ger gott resultat. Det gäller att nöta på, att vara aktiv hela tiden och inte bara just när upphandlingarna kommer ut.
– Produktkunskap är självfallet viktigt. Jag har plockat isär det mesta, det är så man lär sig hur saker fungerar. Men den stora utmaningen är personalförsörjningen.
Företaget står inför stora förändringar. Avsikten är att på allvar kliva in på en internationell marknad med egna dotterbolag, främst i Europa men också med ett sneglande på USA:
– Omsättningen är inget självändamål, men målet är en miljardomsättning till år 2030. Det primära är att skapa ett livskraftigt företag och göra nytta i sjukvården. Vi ska upp på en ny nivå, sa Magnus.
Care of Sweden har varit privatägt hela tiden. I början hade Magnus Högberg en kompanjon men köpte efter ett tag ut den delen. För ett par år sedan tog han in en extern vd och han arbetar numera från sin styrelseposition. Han ägnar sig åt förvaltning av kapital, där det mesta återinvesteras i verksamheten. En del affärsängelsaktiviteter blir det också och en del ideellt arbete, bland annat i föreningen Tranemo Tillväxt.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.