Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
För att lyckas med sitt företag måste man ta reda på vad kunden egentligen vill ha. Det vet man först när man ser vad de faktiskt köper under väl definierade experiment. Det gäller att testa och misslyckas gång på gång innan man sätter varan i produktion. Och sedan gäller det att agera snabbt. Värdet på en vara eller tjänst beror alltid på vem man frågar.
Det var serieentreprenören och investeraren Johan Sköld som var inbjuden talare vid Handelsklubbens marsmöte. Han berättade att han kommer från enkla förhållanden på Öckerö, en bakgrund som han menar förklarar varför han är superintresserad av pengar.
Han har utbildat sig, beskriver sig som både ingenjör, ekonom och lärare och engagerad både vid institutionsrådet för industriell ekonomi vid Chalmers i Göteborg och vid Handelshögskolan i Stockholm. Och att han bland annat varit med och byggt en företagsinkubator vid Chalmers. Förutom förstås, att han är och har varit engagerad i en lång rad av företag, bland annat Knowit och andra börsbolag i Stockholm men framför allt i olika startup-företag.
Johan gav exempel på framgångsrikt tänkande i tre olika snabbväxande startup-företag:
Kollarna.se fokuserar helt på medicinska diagnoser som varken behöver fysisk undersökning eller provtagning för att fastställas. Patientens sjukdomshistoria och berättelse räcker för att en läkare oerhört snabbt ska kunna ställa diagnos och man behöver inte uppsöka vårdcentral.
– Det här företaget fanns inte igår. I morgon kanske det är någon ”video-läkare” som inte existerar, sa Johan och pekade på de personliga och samhällsekonomiska vinster som uppstår när vissa vårdköer radikalt kan kortas.
Han berättade om företaget 1928 Diagnostics som utifrån kända fakta snabbt upptäcker förekomst av resistenta bakterier.
– Multiresistens är ett större problem än Putin och ett eventuellt tredje världskrig. Normalt tar det dagar att ta reda på om en bakterie är multiresistent. På 1928 har vi en lösning där det tar ett antal sekunder. Tala om innovationer inom sjukvården.
– Det företaget fanns inte igår. I morgon kanske det är några traditionella biolab som inte existerar.
Johan berättade vidare om Sigmastocks, företaget som går förbi traditionella fondförvaltare och alla deras synliga och osynliga avgifter och gör det möjligt för människor att framgångsrikt bygga sina egna fonder.
– Vi har 10 000 kunder och växer exponentiellt. Igår existerade inte det här företaget. I morgon är det kanske några traditionella banker som inte existerar.
– Vad har dessa bolag gemensamt? Jo, de tänker som boxaren Mike Tyson – inte så mycket. De bara gör. Experimenterar och testar sina idéer på verkliga kunder. Så snabbt och billigt som det bara går. De erbjuder kunderna det dessa vill köpa, på det sätt de vill köpa från den de vill köpa av och att betala precis så mycket som de tycker varan är värd.
Johan återkom till sin huvudtes att det handlar om att de företag som lyckas bäst är de som arbetar med fakta och han bekräftade Borås näringsliv:
– Här har ni en kultur av att agera. Det gäller att inte ta för stora steg, inte börja i för stor skala. Man måste göra massor av experiment, testa sina idéer på riktiga kunder och misslyckas. Det gäller att ta reda på vilken BH som 19-åringen verkligen vill ha innan man sätter den i produktion.
– Försäljning handlar inte om att övertyga eller övertala, påverka någon att vilja köpa. Försäljning handlar om att leverera det som kunden verkligen vill ha. Och vet man det, då har man världens chans att lyckas.
– Det gäller att välja rätt kunder, produkter och att kommunicera på rätt sätt, sa Johan och hänvisade också till sin branschkollega Trond Riiber Knudsens råd:
– Har du någonting som kan digitaliseras, gör det nu, inga utredningar och förstudier, bara kör! Kan du sälja direkt till slutkund utan mellanhänder, gör det för att lära dig vad kunden egentligen vill ha! Försök samarbete med startups, nytänkande bolag som har en högre hastighet än du själv. Våga testa galna grejer!
I en frågestund i anslutning till Johans anförande berördes bland annat hur svenskt skolsystem behöver utvecklas för att möta en föränderlig värld.
– Det enda vi kan göra är att hjälpa unga människor att bli ödmjuka i att de inte vet och stimulera dem att testa sig fram och att ta hjälp av digitala verktyg. Inte låta sig hotas av AI utan lära sig använda AI.
Om kraven på framtidens ledarskap svarade Johan Sköld:
– Den moderna ledaren måste vara både fakta- och datastyrd och samtidigt vara välvillig, omtänksam, kärleksfull, genuin, ärlig, uppriktig och autentisk. Omtanken gäller både kunden och affären och medarbetaren. Det låter flummigt, men man måste kunna kombinera de här två världarna, vara tvåhänt.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.