Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Från postorder till digital handel
–Det är inte jättelätt det vi gör, men det är roligt. Och ett delat ledarskap är otroligt roligt. Det sa Mikael Rosendahl när han och kompanjonen Henrik Falk vid Handelsklubbens januarimöte berättade om Ateljé Margaretha och livet i två världar samtidigt, traditionell kataloghandel och modern e-handel.
Att företaget trots allt är kvar i katalogvärlden och årligen skickar ut 15 miljoner kataloger förklarade Mikael med att det är kunderna som bestämmer.
–Det är två helt skilda världar som möts hos oss. Den gamla katalogbundna postorderhandeln, där sortimentet bestäms långt i förväg, och e-handeln, där det handlar om att sälja det man har inne.
Ateljé Margaretha är en koncern med tre ben och fem olika varumärken. De tre benen utgörs av Ateljé Margaretha (hobby), Åshild (damkonfektion) och Linea (heminredning). De övriga varumärkena är Knittingroom och Good Living.
Nybyggd anläggning på Viared
Koncernen har huvuddelen av sin verksamhet i Borås i en helt ny anläggning på 7000 kvm på senaste delen av Viareds industriområde, men också kontor i Norge och Danmark samt två butiker. Omsättningen uppgår till cirka 200 miljoner kronor och vinsten hamnar på cirka fem procent. Företaget har omkring 75 årsanställda.
Längst i digitaliseringen har Ateljé Margaretha och Knittingroom kommit. Där läggs 80 procent av alla order via webben. Men det finns också en kapacitet på 10 000 telefonsamtal och upp till 15 000 leveranser per vecka.
Ateljé Margaretha och Åshild slogs samman 2007 och ägdes i flera år av private equity-bolaget Litorina. Men 2013 gjorde Mikael och Henrik en MBO, management buyout. I dag är de båda huvudägare. De har också Erik Selin, Sharam Rahi och Roland Londré som delägare.
Mikael berättade om branschtrender, om att många postorderföretag köptes upp eller lades ner medan moderna postorderföretag flyttade sig bort från stora kataloger mot mer nischade kataloger eller magasin.
–De flesta företagen står idag på flera ben i form av olika försäljningskanaler som kataloger, butiker, web-klubbar och närvaro i sociala medier. Det har skapats ett stort antal väldigt konkurrenskraftiga e-handlare, både nischade och stora aktörer, sa Mikael.
Ständiga utmaningar
Henrik berättade om de många utmaningarna:
–E-handeln påverkar allt vi gör. Allt måste fungera varje dag, varje månad året runt. Vi måste följa marknaden noga. Det är en komplexare värld än vi trodde. Det handlar om att erbjuda ett allt större utbud, vi har gått från 30 000 till 70 000 artiklar på få år, och kraven kommer att öka hela tiden. Det handlar om transparens (priser, leveranssätt m m), kundanpassade leveranser (tid och sätt), direkt och öppen feed-back (nya krav på kundtjänst). Nya kunder med ett annat beteende tillkommer, de köper oftare men mindre och man måste kunna hantera kunder på individnivå (kataloger, email, pushar m m).
Marknadsföringen ligger mycket i närkontakten med kunderna, där man bland annat försöker skapa VIP-klubbar för att komma närmare inte minst de nya kunder som strömmar till.
–Och det gäller att använda marknadspengarna mycket effektivare i framtiden, att utnyttja dem på ett väldigt smart sätt, sa Henrik.
Och Mikael fyllde i om utmaningarna:
–Vi har en lång resa kvar innan e-handeln är riktigt smidig. Det krävs hela tiden effektivare logistik och orderhantering samt nya flexibla och mer öppna system. Vi är bara i början av vår resa.
Fick energi av att ta över företaget
Mikael Rosendahl är uppvuxen i Borås och bor numera i Tvärred. Han läste på Bäckäng och kom in i it-världen genom jobb hos Wigar Bartholdson i Pulsen. Han blev affärsutvecklare med närkontakt med en lång rad företag genom just Pulsen. Han fick en avgörande kontakt med handel genom TV-shop.
Henrik Falk växte delvis upp i Borås, men bor numera i Långedrag. Han är ekonomutbildad i Lund och har gjort sin karriär genom företag som Memorex, Hewlett Packard och Financial Distribution Service i London. När de båda kompanjonernas vägar först korsade varandra 2006 arbetade Mikael på Ateljé Margaretha och Henrik på Åshild.
Tillsammans har de båda hamnat mitt i den snabba omställning av köpprocesser som skett på bara några år. På en fråga om de båda kompanjonernas engagemang i samhället utanför företaget svarade Mikael:
–Vi tycker om att jobba med unga människor. Vi anställer många 90-talister. Det gäller att länka ihop alla goda krafter i samhället, staden, skolan, näringslivet. Alla ungdomar borde ha en koppling till ett företag.
Och om att ta över företaget:
–Mycket var bra med Litorina som ägare, men vi ser den tiden som en träningsperiod för oss. Vi fick mer energi av att ta över och sköta företaget själva.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.