Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Annica och Marie tycker det är härligt att komma till handelsklubben.
De känner sig mycket hedrade och tacksamma.
Annica VD, och hennes syster Marie, designer och marknadschef är ägare för
Bolon i Ulricehamn. De vill berätta sin framgångssaga hur de lyckats nå dit, med tankar och idéer. Först går vi tillbaks i tiden. Hur företaget var då och vad som förändrats, och hur det skall fortsätta in i framtiden.
De kommer alltid vilja vara världsledande på vävda vinylgolv, alltid originalet.
De skall leda med en kreativ utveckling. De vill att marknaden alltid skall känna igen golv som är designade av Bolon.
Omsättningen under år 2009 var 160 Mkr med 54 st anställda. All tillverkning sker
i Ulricehamn. Målet för år 2010 är en omsättning på ca 185 Mkr. Bolon är ett internationellt företag, lokaliserat i Sverige. Det var en vald strategi från början att sälja produkterna utomlands. Deras största marknad är Frankrike, Italien följt av Spanien. Kommer stort i Asien. Är på väg in i Indien och Mellanöstern.
Partners, de bygger upp partners som ser ut som dem. De skall passa in i deras profil. Mycket viktigt att de har samma filosofi och ser företagets utveckling mot Bolon. Endast i Sverige och Tyskland är de sina egna. En strategi de valt. Deras farfar grundade Bolon år 1949 i Stockholm. Första generationen. Hans affärsidé
var att ta vara på allt spill, från textil och klädbranscher. Det gjorde han trasmattor av. Annica och Marie visar upp den första trasmattan som gjordes.
Varumärket Bolon kommer från orden bomull och nylon. Bo från bomull och lon
från nylon. I dag är Bolon registrerat i 45 st länder i hela världen. Den första fabriken låg i Blidsberg, för att senare hamna i Ulricehamn. Deras farfar hade sin verksamhet i Stockholm. Men där fanns inte tillräckligt med kunskap för att väva och producera. Han såg det som självklart att flytta ner produktionen till Blidsberg, där mycket av denna kunskap fanns.
Verksamheten startades med att väva trasmattor och bordstabletter. Annica och
Marie tog bussen till Blidsberg varje dag efter skolan för att arbeta en stund.
Därefter åkte de till stallet. Deras mamma och pappa arbetade jämt.
Andra generationen år 1967. Deras föräldrar träffades på stadshotellet i
Ulricehamn. Mamma är från Småland och pappa är från Stockholm. De började producera förtältsmattor år 1970, pappan såg alltid behov överallt. Han såg att det fanns behov av förtältsmatta när folk var ute och campade. De började producera förtältsmattor som sedan ställdes ut på bla campingmässan i Tyskland. Det blev succé och ur den förtältsmattan kom idéer att skapa golv, som är framgångsrikt i dag. Produktionen av förtältsmattor är i dag ca 15% av omsättningen. En stabil produkt.
Hur ser Bolon ut i dag? År 1993 byggdes det ut första gången. Krisen kom och det
blev tuffa tider. Men de hade kunderna och bankerna med sig. År 1995 började det
ljusna igen. På den tiden var de 8 st anställda och omsatte 10 Mkr. Andra gången de
byggde ut var år 2000. De har planerat ytterligare en utbyggnad på ca 3000 m2 .
I dag är byggnaden 8000 m2. De vill ta hem så mycket som möjligt av produktionen. Äga hela processen, äga hela flödet. Från att tillverka till att leverera ut till kund. Vald strategi att finnas i Sverige. Bolon har positionerat sitt varumärke hårt, de har råd att ha kvar produktionen i Sverige.
År 1993, innovation vävda vinylgolv. Lite starkare, lite kraftigare, limma ner på golvet. Lanserade produkten utomlands, efterfrågan skapades. Därav 100% export.
Med tiden när volymen blev större, var en strategi, var Bolon skulle installeras.
Det blev offentlig miljö. De fokuserar i dag på hotell, butik och kontor. För att vara i
offentlig miljö måste de ha en produkt som marknaden förväntar sig. Kvalité etc.
Förbättringen gjordes med en ny baksida, mer slitstark och golvet gjordes i plattor.
Varför skall konsumenten välja deras produkter. Det är producerat i Sverige.
Golven har en textil känsla, ser inte ut som vinylgolv. De har hög designfokus.
Det är en unik produkt som är designad i Ulricehamn. Miljövänlig, lång livslängd.
Lätt att underhålla och dämpar ljud. Varje år lanseras en ny kollektion på möbel-
mässan i Stockholm. Bolon är också noga med att ta fram en intressant förpackning
vid försäljning. Fotar kreativt, design och konstnärligt.
År 2003, Annica och Marie tar över företaget. En stor utmaning. Viktigt för dem är
att ha roligt, det skall vara inspirerande. De går från traditionellt företag till design
företag. De vill leverera nyheter. Golven skall ta mer plats.
På en semester i Italien upptäckte de att Armani använder sig av Bolons golv.
Det är en bekräftelse på att de tänkt rätt. Han har betytt mycket för
initiativtagandet. Armani är en trogen kund. Varumärket stärks.
Systrarna berättar att som företagsledare måste man bestämma sig. Tänka
långsiktigt. Blicka framåt, sätta av tid. Leva upp till förväntningarna. Viktigt att utbilda sina säljare, personal. Att man talar samma språk och har samma värderingar. Att hålla en hög servicenivå.
Bolon är ett familjeföretag, viktigt för dem är att bygga relationer. Att inte ha
stora barriärer mellan de som arbetar i produktionen eller kontoret. Det är inte alltid business, det skall vara kul att arbeta.
Nästa kollektion i februari år 2011. Då skall Bolon bjuda på en upplevelse.
Kunderna som kommer skall känna sig utvalda, och när de åker därifrån skall de ha något med sig. Exempel svensk kultur.
Systrarna arbetar i dag med kända designers, som de för tio år sedan läste om i tidningarna. I dag ringer de varandra om samarbete. De har respekt och förståelse för varandras varumärken. De vill använda Bolons golv till sina utställningar. Detta har Bolon nytta av.
Att ligga i framkant hela tiden, kraven höjs, de vill leda utvecklingen. De vill ha de bästa maskinerna, personalen och teamet. En slipad organisation. Ha råd att utveckla företaget, bättre miljöanpassade produkter. De vill vara snabba, flexibla och hungriga. ”Det är inte de stora som äter de små, det är de snabba som äter de långsamma”.
Annica och Marie berättar att man måste våga ta för sig, att våga lita till sig själv.
Att leda med hjärtat, ha tävlingsinstinkt och ödmjukhet. Teamet i Ulricehamn
betyder mycket för dem.
De har också gröna visioner, ett samarbete med Högskolan i Göteborg. Bolon passade in i deras profil. De har i dag lanserat en mjukgörare från växtriket.
Detta är en del av deras miljöarbete. Det är också viktigt hur de marknads för sig.
För att bli trovärdiga när de kommunicerar om miljön. Miljön är viktig för Bolons
utveckling. En utmärkelse de vann i år är ”Entrepreneur of the Year”
Kvinnliga stjärnskott.
Slutligen berättar systrarna att deras kvitto på att de lyckats, är att omvärlden upplever det på samma sätt som de själva tror att det är. Det betyder mycket för självkänslan att utveckla Bolon i samma riktning.
Frågor
Flamsskydd, vad har Bolon för krav?
De har brandgarantierna som krävs för offentlig miljö. Annica berättar att det är olika krav i olika länder. De arbetar med certifieringar, bla SP. Brandsäkerheten håller de på att utveckla hela tiden.
Hur motiverar man sina medarbetare?
Informera och skapa delaktighet. Bra kommunikation. Bolon sätter av pengar
i en stiftelse. Vartannat år åker personalen på en utlandsresa. Vikigt att all
personal känner till målen, vart de är på väg. Presentera nuläget.
Kan man som privatperson handla golv av Bolon?
Återförsäljare är Georg Anderssons Golv i Borås.
Ordföranden tackar Annica och Marie för en imponerande resa och överlämnar Knallen.
Nästa möte 10 december med John Holmberg, Professor och forskare i hållbar utveckling.
Klubbärenden
Ordförande Bertil Larsson hälsade oss välkomna till novembermötet.
211 deltagare var samlade i dag.
Nya medlemmar presenterade sig och hälsades välkomna av ordföranden.
Gunnar Ryman från Haléns kom med en grupp kvinnor. De går det nationella
styrelseprogrammet för kvinnor som regeringen gett Almi Företagspartner AB
i uppdrag att genomföra. Syftet är att få in fler kvinnor på ledande befattning-
ar för att öka Sveriges tillväxt och ta tillvara all den kompetens som finns.
Medlemmarna informerades om de nya namnbrickorna som kommer efter
årsskiftet. Viktigt att alla går in på hemsidan och ser att deras uppgifter stämmer.
Ordföranden undrade om det fanns synpunkter, frågor på den nya hemsidan.
Det känns som om den fungerar bra.
Ordförande hälsade Annica och Marie Eklund hjärtligt välkomna.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.