Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Schottenius berättar att hans bakgrund är ifrån handeln, både detaljhandel, importhandel och handel på Internet. Inom detaljhandel har han varit inom Din Sko. När det gäller varumärken har han varit med och byggt upp varumärket Björn Borg där han fortfarande är en av huvudägarna. När det gäller Internet har han varit med och byggt upp Lunarstorm.
Internet är inne i sin andra boom, nu är det till skillnad från förra boomen på riktigt. Vi har lärt oss att hantera detta nya media. Detta innebär att det skapas nya förutsättningar både i den nya världen och i den gamla, mixen däremellan är intressant säger Schottenius.
Internet är på riktigt idag, det fungerar, fortsätter han. För att illustrera detta visar han statistik över annonsering på Internet jämfört med traditionella medier. År 2004 passerade Internetannonseringen radioannonsering, och år 2005 passerades populärpress och bedömningen är att traditionell TV passeras år 2009.
Det gäller för annonsörer och företag att lära sig förstå detta, fortsätter Vilhelm. I de traditionella medierna kommunicerade företaget till kunderna, man gjorde kampanjer, det var en envägskommunikation. Så är det inte längre idag. Det förekommer till och med att reklambyråer skriver inlägg i bloggar, dessa meddelanden ska sedan spridas ut till konsumenterna.
Medlemmar och konsumenter får allt större och större makt, säger han. Det går till och med så långt att man kan prata om prokumenter, att man är både producent och konsument och vill vara med och påverka. Undersökningar vi gjorde på Lunarstorm visade att ungdomarna vill vara med att påverka själva istället för att bli pådyvlade ett varumärke.
Schottenius hänvisar till en artikel I Dagens Industri som säger att individen är näringslivets viktigaste person. En annan förändringen i paradigmskiftet är att vi går ifrån inaktivitet till interaktivitet. Förr satt ungdomarna framför teven, idag sitter de framför datorn. Det är dock en stor skillnad, vid datorn agerar de och kommunicerar med varandra. Vi går alltså från monolog till dialog, fortsätter han. Konsekvenser av detta är företagen måste skapa en relation till sina konsumenter. Med de möjligheter till interaktion som finns idag är de möjligheterna mycket större.
Schottenius berättar att Lunarstorm startade som en BBS med namnet Spyplace. Strax innan millenniumskiftet bildades bolaget Lunarworks där Schottenius blev delägare. De hade som målsättning att bli bäst i världen på så kallade communities och bytte med tiden namn på Spyplace till Lunarstorm.
De tog med sig medlemmarna från den tidigare BBS:en och spenderade en del pengar på att få trafik till Lunarstorm. Detta gav upp till 40 – 50 000 individer. Med hjälp av ett kedjebrevs liknande förfarande lyckades de bli 400 000 medlemmar. En vanlig kväll är det idag nästan 40 000 individer online på Lunarstorm. Även om utseendet och funktionerna har förändrats är grunden den samma, medlemmarna vill se, synas och höras.
Lunarstorm ska vara openminded, busig, underhållande, en kramgo och charmig kompis. Funktionerna ska vara relationsbyggande och underhållande. Lunarstorm ska vara en plats att hitta sig själv. Skillnaden mot andra ska vara att Lunarstorm ska vara levande, ha en själ och vara tryggt. Dess arv från den tidiga tiden är att det alltid ska vara på medlemmarnas villkor.
Lunarstorm har tvingats bygga upp en stor säkerhetskompetens för att kunna leva upp till detta. De har funktioner bl.a. för hitta rasistiska uttryck och deras säkerhetsavdelning har blivit experter på detta.
Avancerade kampanjer för företag och relationstjänster för medlemmarna.
Schottenius berättar att de arbetar med två affärsmodeller, en mot företag och en mot medlemmar. Till medlemmarna säljer de digitala tjänster och produkter som uppfyller deras behov av förströelse, image och umgänge med vänner. Modellen för företag är att öka konsumentföretags förståelse för ungdomar, att öka deras försäljning till dem genom att skapa sammanhang där företag och ungdomar kan interagera med varandra.
Lite mer strukturerat innebär detta att de till företag säljer vanliga annonser, men detta utgör bara en bas. Det roliga är det mer avancerade kampanjerna, säger Schottenius. När medlemmarna interagerar med företagen. En sådan kampanj gjorde de tillsammans med Pressbyrån. De lät dem vara värdar för funktionen ”bläddra”, där ungdomarna skulle recensera böcker och tidningar men också bygga sina egna tidningsställ. Detta tillsamman med stora möjligheter till segmentering innebar att Pressbyrån fick kontroll på vad ungdomar vill läsa för tidningar. Det är när det gör sådana här mer eller mindre avancerade kampanjer ihop med företag som de kan ta mer betalt.
Företag använder också Lunarstorm för att ta reda på vad ungdomar tycker i olika frågor. Exempel på ”dagens fråga” är vad de tycker om kriget i Irak, vilken grönsak de tycker är godast eller vilken mobiltelefon de använder. Det är viktigt att de flesta frågorna är icke-kommersiella eftersom Lunarstorm ska vara på medlemmarnas villkor, säger han. Vilhelm berättar vidare om hur de tillsammans med produktutvecklarna på Sony-Ericsson undersökte hur medlemmarna vill ha sina mobiltelefoner. De gjorde en virtuell mobiltelefon där medlemmarna fick bygga ihop en egen modell efter eget tycke. Detta gav dem naturligtvis värdefull information om konsumenternas önskemål. De kom bland annat fram till att det var stora skillnader mellan hur killar och tjejer ville ha sina telefoner. Ett annat sätt att låta ungdomarna vara med och känna sig delaktiga för att bygga varumärke är när Arla låter ungdomarna vara med och göra recept.
För konsumenter innebär affärsmodellen att de erbjuder tjänster som ringsignaler, logos och liknande. Men deras unikitet ligger i de relationstjänster de erbjuder. Lunarstorm var bland de första i Sverige att kunna ta betalt för sådana tjänster. Det var en stor tröskel för att få medlemmarna att betala för tjänster som de tyckte skulle vara gratis, berättar Vilhelm.
För att lyckas med detta valde de ut de sju personer i varje kommun som hade flest besök på sina personliga sidor och gav dem den nya funktionen. De talade om för dem att de var en test och att de fick använda den nya funktionen gratis i början. De talade också om hur betalningen skulle gå till när funktionen sedan skulle kosta tio kronor per månad. Reaktionen blev enorm, utan att göra någon marknadsföring utöver testet med de sju personerna i varje kommun fick de 25 000 betalande nästan med en gång och 100 000 betalande inom en månad.
Idag omsätter Lunarstorm 75 – 80 miljoner och gör omkring 30 miljoner i vinst. Han själv är inte längre engagerad och har sålt sin del av bolaget. De som han själv tyckte var roligt under denna resa var fenomenet, vad som händer och sker bland ungdomarna och hur man kan bygga varumärken.
Schottenius avslutar med en fråga: ”Nästa generation har ett mer gränslöst samhälle, informationen är nästan obegränsad. Kommer internetgenerationen att påverka framtidens handel, och i så fall hur? ”
Vad händer när man anmäler sig som medlem?
Man får fylla i sina personuppgifter, även personnummer. Detta på grund av säkerheten.
Är du inte för gammal för att vara medlem?
Nej, det finns faktiskt några hundra tusen i min ålder. Det är föräldrar som blir medlemmar eftersom deras barn är det. De hittar sen egna vänner på Lunarstorm.
Är det inte en stor risk att Google köper er?
Det är redan sålt, till en av huvudägarna som vill expandera.
Har du inte ett stort ansvar när du sålde?
Nej, jag tycker inte det eftersom de är en av ägarna som köpte. De missbrukar det inte på något sett. Det är fullt medvetna om att man inte kan utnyttja ungdomarna, då byter de bara ställe.
Det är ju ändå ett propagandavapen?
Jag håller med, det är därför vi har startat ett etiskt råd. Det är så genomarbetat och det är människor som arbetar med detta. Jag tror inte heller att man skulle kunna lyckas med något sådant.
Ungdomarna är väl mer upplysta idag, inte så lättlurade?
Det stämmer, de har inte heller samma gränser som vi hade. ”Det spelar väl ingen roll om jag köper från Paraguay eller Skåne”. De är inte så lätta att manipulera, de har lärt sig att sålla bland all information som når dem.
Det känns ändå riskfyllt med en databas med alla dessa personnummer som kan bearbetas med andra kanaler.
Lagar reglerar detta, vi får inte gå in bakvägen utan polisens medverkan. Adresser kan man ju ändå köpa.
Ordförande tackar och ger Schottenius Knallen som inte har förstått något av det som berättats. Om Knallen hade verkat idag så hade cyberspace troligen varit hans åttonde härad.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.