Tommie Lindberg

From Spark to Icon

From Spark to Icon – the story of the first 80 years

Ordföranden välkomnade Tommie Lindberg, som föredragshållare under rubriken
From Spark to Icon – the story of the first 80 years
Tommie Lindberg är Country Manager, chef för Bang & Olufsen Svenska AB. B&O är en av våra nordiska stoltheter. Företaget startades 1925 i Struer i Danmark och där finns fortfarande både produktion, utveckling och huvudkontor. Man har ett unikt koncept, där framför allt hisnande vacker design skapat utrymme för framgång, tillväxt och försäljning i fler än 200 länder. Bang & Olufsen är en spännande och världskänd åttioåring med ikonstatus.

TL tackade för inbjudan till Borås, där man precis öppnat en Bang&Olufsen-affär. TL berättade kort om sin bakgrund. Han är född i Eskilstuna, men har många affärsmässiga kopplingar till Borås. TL har arbetat för bl.a. Lewis Strauss, JC, MQ och J. Lindeberg, och har även varit VD för Marimekko, Sverige.
Värderingar, affärsetik, trovärdighet, var stickord inför föredraget och TL ställde sig frågan ””Finns det något hopp i det samhälle vi lever i?”” Han refererade till hur förebilder inom politik och affärsvärlden kan påverka människors värderingar, både negativt och positivt. TL berättade att B&O är ett företag som jobbar mycket med sin trovärdighet, sin affärsetik, med sina värderingar.

– Mina förebilder, och min uppmaning till er, är att det är vi som sitter här idag som måste kliva fram och måste vara förebilder i större utsträckning än vi kanske är i vardagen. Det finns ett antal visionärer här, ett antal entreprenörer och väldigt många företagare. Jag gör en liten skillnad mellan de tre. Visionären finns lite överallt och det är synd att vi som svenskar inte så ofta väljer att lyfta fram visionärerna, tro på dem och ge dem ett utrymme att vara just visionärer. De skapar ofta förebilder för ungdomar. Hur många vågar säga ””jag är en entreprenör, jag lyckas ibland och jag misslyckas ofta””? I värsta fall blir man som entreprenör snabbt nedslagen i skorna och så tröttnar man, menade TL. Inte heller så många i Sverige vågar säga ””jag är en framsynt företagare, jag tjänar bra med pengar, jag har många anställda under mig, jag ger många arbetstillfällen””. TL tycker det är viktigt att våga säga det, och samtidigt ta sitt sociala ansvar. Så det finns ingen motbild i att vara företagare, entreprenör och visionär.

Symbolen för B&O – ägget
Ägget har en viktig symbolisk innebörd för företagets historia och TL berättade om hur B&O grundades av ynglingarna Bang och Olufsen på en gård strax utanför Struer. De första 3-4 åren var det inkomsterna från försäljning av gårdens ägg som försörjde ungdomarna i deras ambition att få fart på företaget.
– B&O är idag ett börsnoterat företag, som omsätter och tjänar pengar, men det finns också en annan valuta inom B&O som man bara internt pratar om, vi kallar det ””äggapengar””, berättade TL. Gör man ett bra jobb på B&O, får man inga extra pengar i lönekuvertet, utan man får ””äggapengar””. En av grundarna hade på tidigt 20-tal varit i USA och upptäckte en revolutionerande verksamhet, radion, och tillbaka i Danmark startade man tillverkning. Unikt var att man tidigt kunde eliminera nödvändigheten av att ha ett stort och ganska farligt batteri kopplat till sin radio. TL berättade även om bakgrunden till B&O-logotyp, ritad av Henning Dahl Mikelsen, som sedan blev känd i världen genom att teckna serien Ferdinand.
Andra världskriget blev för B&O en tämligen tuff period, och med bara ett 20-tal dagar kvar av ockupationen sprängdes fabriken i luften av en nazistvänlig dansk. Det tog två år att återuppbygga fabriken och för att klara av de åtaganden man hade, fick man under tiden god hjälp av sina leverantörer. Det kanske mest avgörande ögonblicket för B&O är när man i slutet av femtiotalet tar några strategiska beslut som förmodligen gjorde att B&O lever idag. Under 40-50- och 60-talet fanns ett stort antal producenter av radio-, och sedermera TV-apparater, i hela Norden. B&O tog åt sig den kritik som framfördes, nämligen att produkterna var ””fula”” och vidtog åtgärder. Man började också tidigt, och mycket målmedvetet, att marknadsföra sina produkter på ett sätt som ingen annan gjorde i världen och många företag, främst japanska, men nu också vietnamesiska, koreanska och andra företag, försökte kopiera det B&O gjorde.

Struer är en liten ort, 20.000 invånare, där B&O betyder mycket för orten och som företaget förblivit trogen. Merparten av all produktion ligger fortfarande i Struer, likaså ledning och idéutveckling. B&O har strategiska samarbeten med företag runt om i världen. Man anser sig vara en liten spelare i den stora världen, som trots detta omsätter snart 5 miljarder SEK.
B&O verksamhet är indelad i två delar dels s.k. ””branded business, d.v.s. utveckling, produktion, marketing och dels s.k. ””icke-branded business””, d.v.s. audio/video, telefoner, och ””hotellverksamhet””, där man bearbetar 5-6 femstjärniga hotell runt om i världen att köpa B&O-utrustning. Ett annat, ganska nytt område är att erbjuda skräddarsydda ljud- och bildsystem i båtar och B&O har precis, i samarbete med Audi lanserat ett unikt bilstereosystem. Något som heller inte är lika känt, är att man arbetar med många universitet runt om i världen genom forskning i framför allt hur människor upplever ljud och bild. Via ett bolag inom B&O, Medicom, har man bl.a. varit med om att utveckla en speciell insulinpistol och ett unikt stetoskop. En annan del av B&O är Icepower AS, vilket också är en produkt. Det är en ny förstärkarteknologi, som tar lite plats, är väldigt kraftfull och drar lite el. En icke-vetenskaplig uträkning säger att om alla stereoapparater i Europa skulle kunna ha Icepower-teknologi, skulle man spara elkraften från ett kärnkraftverk under ett år.

– Vår ambition inom företaget är att vara världsledande. Vid olika undersökningar klassas B&O ofta som ett s.k. livsstilsvarumärke. Vi fokuserar på vad konsumenten vill och behöver ha i sitt hem eller där konsumenten känner sig hemma. Viktigt är också att vi hela tiden försöker göra produkter, koncept, idéer som utvecklas och att det finns substans i det vi gör. Vi försöker hela tiden differentiera oss. Vår strategi är att vi har en idé om vad vi vill göra och där försöker vi vara bäst i klassen. Vi har en position som vi har förtjänat och utifrån ett marknadsperspektiv försöker vi bevisa att vi är duktiga. Vi har en kvalitativt väldigt bra distribution med många otroligt bra återförsäljare och hängivna konsumenter, som ställer stora krav på oss som varumärke. Vår produktstrategi är ganska enkel att beskriva. Vi har en ambition att göra produkter som ingen annan gör, och som vi också gör. Om vi inte leder utvecklingen, kan någon annan göra det bättre, tror vi. Det är därför viktigt att hela tiden uppmuntra ingenjörerna, idégivarna, att försöka göra saker och ting på ett annat sätt, inte som det förväntas att man ska göra. Marknaden är tuff, vi jobbar hårt och man måste bestämma sig. Antingen vill man erbjuda någonting extra och vara duktig på service i alla dess former och på kvalitet, eller så måste man välja en annan väg och kanske göra avkall på service.
B&O säljer sina produkter i två typer av butiker, där saluför man endast B&O-produkter, eller också är det en shop-in-shop.

Värderingar, affärsetik och trovärdighet.
B&O har en vision, som man också kan kalla en inre mission, där man av de anställda kräver att hela tiden försöka ifrågasätta det vi känner till idag, d.v.s. vad nästa steg, nästa produkt, nästa koncept är och tänka på vad konsumenten har för behov. Företaget har också, ända sedan starten, genomsyrats av att produkten är hjälten. B&O har en stark företagskultur med en lång och fin historia och tradition och där långsiktigheten i allra högsta grad genomsyrar B&O. Produkterna och idéerna kommer ur ett medärvt sätt att tänka runtomkring produktutveckling. De anställa inom B&O är än idag trogna grundarnas värderingar. Förebilder är viktigt, att göra rätt saker, att vara trogen de goda värderingar man har, så kommer man som företag och organisation, men också som medmänniska, väldigt långt, menade TL och avslutade med att berätta om olika skäl varför det är så fantastiskt att arbeta inom B&O.

Frågor
TL erbjöd sig att stanna kvar efter mötet, för att ge möjlighet för medlemmarna att ställa frågor.
Ordföranden frågade om e-handel kan vara något för B&O. TL trodde inte det i den bemärkelse som Netonnet bedriver e-handel idag, och som är väldigt framgångsrikt och spännande och passar många. Däremot använder B&O nätet som en viktig del för att kommunicera med återförsäljarna, men också med slutkonsumenter.

Knallens citat
Ordföranden tackade med att överlämna Knallen, som också jobbar med kvalitetsprodukter och som lyssnat på många spännande föredrag i BIH under årens lopp och önskade att TL ska fortsätta vara en god handelsman för B&O.

Vid protokollet Justeras

Karin Eirefelt Gunnar Ryman Göran Bengtsson

Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.