Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Dagligvaruhandel i förändring
Willys och City skapade de låga matpriserna i Borås. Det finns ingenting som tyder på att priserna ska stiga med den stora konkurrens som råder för närvarande. I knallarnas Borås är matpriserna lägst i landet, just nu endast slagna av de i Varberg!
Det konstaterade Thomas Evertsson, vd för Willys AB och medlem av koncernledningen för börsnoterade dagligvarujätten Axfood, där Willys ingår. Han talade vid Borås Industri- och Handelsklubb den 8 april inför 150 personer, som skulle kunnat vara många fler om inte gruppens storlek begränsats av tillgänglig lokal.
Rubriken var ”En resa genom dagligvarubranschen”. Det blev både hans egen resa och åhörarnas väl guidade tur genom en av de stora näringarna.
Thomas är 46 år, född och uppvuxen i Borås. Efter att ha bott i Stockholm i 15 år är han tillbaka och sedan sju år boende i Brämhult. Han är gift med Susanne, har ett eget barn och två bonusbarn. Fotbollsintresset är stort och han har i alla år haft Elfsborg och Liverpool som favoritlag.
-Känslan för laget blir till och med extra stark när man bor på annan ort, sa Thomas, som utöver idrotten också har ett stort intresse för modern konst och italienska viner.
Han är civilekonom och har arbetat i hela sitt liv inom detaljhandeln. Han har varit vd för Coop i Sverige, men har också arbetat som stormarknadschef på flera orter runt om i landet och med konceptutveckling och styrelsearbete i Norge och Danmark.
-Jag har faktiskt aldrig arbetat i Borås, men är glad att sedan fem år sitta i styrelsen för Handelsbanken i Borås, sa Thomas och bekände att detta var första gången någonsin som han talade inför publik i hemstaden.
Anförandet var en intressant och spännande skildring av en bransch som berör alla människor, men också om ett företag, Willys, som gått från en liten kedja i Västsverige till Sveriges ledande lågprisaktör med 160 butiker, 6000 anställda och en omsättning på 18,6 miljarder kronor genom koncepten Willys och Willys Hemma.
En internationell utblick visade att dagligvarubranschen präglas av oerhört stora företag och Thomas pekade på de största: Amerikanska Walmart, som med 2,1 miljoner anställda omsätter 401 miljarder dollar (motsvarande 2,5 biljoner SEK eller nära hela Sveriges BNP), franska Carrefour 128 miljarder, tyska Metro, 99 miljarder och brittiska Tesco, 96 miljarder dollar.
-Om Walmart hade varit ett land skulle det varit Kinas åttonde största handelspartner. En tredjedel av USA:s befolkning besöker Walmart varje vecka. Det är en framgångssaga, som också skördar sina offer på vägen med ständiga konflikter med leverantörer och medarbetare.
Bland globala trender nämnde Thomas ökande prismedvetenhet, ökad globalisering, rationalisering av sortiment, fler men mindre stormarknader, men också fler ”express-/convenience-butiker, en motkraft mot de stora nya koncepten.
Dagligvarubranschen i Sverige sysselsätter 92.000 personer och omsätter 276 miljarder kronor i 6.500 butiker. ICA har 45,9 procents marknadsandel, Axfood 19,3, Coop 18,5, Bergendahls 5,3, Lidl 3,2, Netto 2,1 och övriga 5,7 procent.
Några fakta om Axfood: Nettoomsättning 34 miljarder kronor genom egen försäljning och grossistverksamhet. 350 butiker. Noterat på Stockholmsbörsen. Huvudägare Axel Johnson AB. Detaljhandel genom Willys, Hemköp, PrisXstra och Tempo. Partihandel genom Pressbyrån, 7-Eleven, Shell, OKQ8 och Preem.
Thomas berättade om en strukturomvandling som bland annat gått från många lokala aktörer till kedjor och koncept, från två dominerande (ICA och KF) till internationell konkurrens, från små till stora butiker samt från butiker i stadskärnor till externa handelsområden.
-Förr var svenska matpriser bland de högsta i Europa. Idag ligger de obetydligt över snittet, där Norge och Schweiz är dyrast och Lettland och Portugal billigast. 15 procent är lågprisorienterade koncept.
Thomas talade om marknadstrender, t ex att allt fler tjänster utförs i dagligvarubutiken, om leverantörerna som är landets fjärde största industrigren och som bidrar till allt större likriktning för att passa fler marknader än bara den svenska. Han talade om handelns egna varumärken som skapar lönsamhet och förhandlingsargument, är prisvärda och svarar mot konsumentbehov.
-13 procent av vårt konsumtionsutrymme lägger vi på mat. Förr var det 25 procent. Stora delar av vår inkomst har gått till annan typ av konsumtion. En tvåbarnsfamilj lägger drygt 65.000 kr per år i matbutiken.
Thomas konstaterade att svenskarna anser sig vara ett matintresserat folk, vilket bland annat yttrar sig i att det sänds 19 matprogram i TV på en vecka och att varje dag ges en ny kokbok ut. Detta medan listan över de vanligaste maträtterna på det svenska middagsbordet ser ut så här: Falukorv, köttfärssås, pizza, djupfryst färdigmat, pasta med ketchup, pannfärdig biff, kycklingrätter, snabba soppor, etnisk mat och färdiga köttbullar. Dessa står för 85 procent av all middagsmat måndag till fredag.
-Den ekologiska försäljningen har haft stora ökningstal de senaste åren, men från låga tal. Ekologiska livsmedel svarar för 4 procent av försäljningen, mest inom mjölk, ost och ägg med 8 procent. Volymerna kravmärkt och ekologiskt kött är försumbara, sa Thomas och tog kanske död på någon myt.
Han påminde om att Willys AB har huvudkontor i Göteborg och nämnde, att företaget med sin omsättning på 19 miljarder kronor faktiskt är Västra Götalands sjätte största företag mätt i omsättning. Större är bara AB Volvo (218 mdr), Volvo PV, SKF, Stena AB och Stena Metall!
-Jag räknar med att vi snart går om något plåtföretag, slutade Thomas Evertsson och avtackades av ordförande Bertil Larsson med sedvanlig knallestatyett, som i det här fallet inte krävde någon närmare presentation.
Vid Handelsklubbens aprilmöte välkomnade Bertil Larsson tre nya medlemmar, Märta Hedin, Jörgen Lorentzon och Calle Karlsson.
Klubbens administration har som bekant flyttats från Espira. Bertil Larsson informerade om att ny adress och nytt telefonnummer till klubben finns på hemsidan, att medlemmen Tina Lövgren sköter en del av klubbens administration och web, samt att Gösta Löfström, tidigare BT-journalist, anlitats för att skriva klubbens referat.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.