Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Som skapare, ägare och ledare av Lager 157 har Stefan Palm en rätt enkel verksamhetsfilosofi. Därför fungerar hans grundidé för varumärket 157 fortfarande: en bit aluminium, ett vitt papper och en vacker bit trä.
Det var ju fullsatt när Stefan kom till Handelsklubben för att berätta.
– Shit. Så många ni är. Jag är tacksam att ni alla kommit, för det är stort för mig att få komma hit. Att för mig som Ulricehamnspajk få ha min tid här. Lite skönt är att jag har en del kompisar i publiken.
Stefan börjar med sig själv och sin uppväxt. Om varför hans morfar skräddaren var så viktig. En idol som Stefan tillbringade mycket tid tillsammans med. Morfadern, som med relativt enkel bakgrund i Småland åkte till Stockholm för att utbilda sig, kom till Borås och Oscar Jacobson innan han till sist startade eget i Ulricehamn. En man som sedan arbetade tills han var långt mer än 80.
– Morfar förde sig värdigt. Promenerade en hel del och plockade ofta blommor till mormor. Det blev att jag ofta sov över hos dem. Vi kunde till exempel måla tillsammans, eller så hängde jag ofta i hans skrädderi och jobbade med honom. Allt detta gav mig ett behövligt lugn och en väg in i konfektionsvärlden.
Redan som artonåring startade Stefan sin första egna verksamhet. Han kallar det för en skattjakt. Han åkte runt till textilföretagen och letade i deras lager om det fanns något att sälja. ”Kan jag göra något med detta”, tänkte Stefan när han kikade in i de mörka lagerhyllorna på företag efter företag.
– Det var min skola, min handel och min vandel. En väg som jag sedan fortsatte med mitt eget varumärke. Där allt vi producerade var tillverkat i vår bygd, och som vi sålde i alla svenska butiker. Jag gjorde allt i företaget på den tiden, jag kan till och med kalla mig sömmerska.
Att jobba så intensivt i konfektionsvärlden gjorde att andra fick upp ögonen. Och företaget som lockade mest var JC.
– Det var något speciellt med JC. När du åkte förbi så såg du att det alltid lyste i fönstren på kvällarna på kontoret på Katrinedal. Dit ville jag väldigt mycket.
Hans nyfikenhet på JC kanske bäst speglas i en kommentar från Stefans publik denna dag. För förre chefen på JC Paul Frankenius kommenterar med ett leende i rösten: ”Jag hade inget val”. Med jobbet på JC startade en stor och viktig resa för Stefan. Det var på JC han fick vidareutveckla det som han redan visste
– De var ungefär som jag själv, men de hade tänkt lite mer, hade mer erfarenhet. Jag var oslipad och måste/fick lära mig mängder om produktionsutveckling, logistik, sälj och affärsmässighet. Och mer ändå. Utan JC hade jag inte varit där jag är idag.
Sedan var det dags för att starta eget i slutet på 90-talet, det som blev Lager 157. Stefan sökte efter det som var självinspirerande, hållbart och som inte skulle kräva en massa underhållsarbete. Detta har han senare aldrig backat från. I alla styrande beslut har enkelheten varit självklar. Med inspirationen från en bit aluminium, ett vitt papper och en fin bit trä. Loggan designades med typsnitt Arial, bara svart och vitt, och allt trycktes på obesprutat matt papper. Och namnet togs efter Sveriges kortaste länsväg, 157.
– Vi började enkelt, med ”Märkeskläder till max halva priset”. Det gick bra och redan första året fick vi rejäl framgång, folk åkte långt till lilla Gällstad. Men. Fast det jag är mest stolt över är att jag vågat ta de nödvändiga besluten att göra om företaget. Så här långt har vi två gånger omvandlat Lager 157s verksamhet i grunden, för att anpassa oss till omvärlden. Från början handlade det om lågpris, efter första omgörningen att jobba med licenser från varumärken, till idag då vi bara jobbar med egna varumärken. Att vi lyckats med vår förvandling kan du se i vår kontinuerliga tillväxt, utan externt investeringskapital.
Stefan pratar hela tiden om att dels våga vara kvar i ursprungstanken med enkelhet, dels vara lyhörd för världen runt omkring.
– Vi är ett enkelt företag i en komplex bransch. Vi har full koll på ekonomi, produktion, logistik och vår egen konstnärlighet. Samtidigt måste vi kunna förstå 14-åriga tjejer i puberteten. Genom att arbeta enkelt i en komplex omvärld.
Det finns en metod i allt det enkla. Eller för att nå 157s motto: ”Great basics for all people”. Stefan pratar om sina sju teman för att ”göra processen enkel”. För, påpekar han, Lager 157 konkurrerar med de bästa i världen. Förr vara det enklare att tänka både lokalt och i små gester. Idag är världen digitaliserad och textilföretagen konkurrerar med alla.
Stefan Palm tror väldigt bestämt på kopplingen mellan hans egna och företagets metoder. Och han ser en tydlig och framgångsrik framtid.
– Lycka är att hjälpa andra. Så grunden i vår vision är att alla ska vara nöjda; de krävande kunderna, alla våra samarbetspartners och alla som jobbar hos oss. Med det sagt har vi tre mål för att nå vår mission ”Great basics for all people”
– Det internationella äventyret. Vi är lönsamma i det mesta av Norden, just nu jobbar vi med Danmark. Och målet är att fortsätta ut i världen.
– ”A truly great company”. Vi har alltid haft en bra tillväxt och god lönsamhet, fast våra mål är inte primärt ekonomiska, utan att bli ett riktigt bra företag i alla delar.
– Ett bra ställe för alla att växa i. Både som människa och i din yrkesroll.
– Jag är medveten att detta är tuffa mål. Enkla, viktiga och tuffa mål. Att vara en bra ledare i allt detta är min största utmaning. Sicken tur att jag gillar utmaningar, avslutar Stefan Palm.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.