Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Music Branding-Producent i varumärkesbyggande underhållning
Staffan tycker det är speciellt att stå på scen i sin hemstad Borås. Han kom direkt från New York där han haft samma föredrag som idag. Det ska handla om underhållning och varumärken under 50 år. Den röda tråden är Björn Ulvaeus och Benny Andersson vilka har gjort fantastiska saker i underhållningsbranschen.
1963
– När det gäller konsumentvaror så var det enkla val man gjorde. Man valde mellan en blå och en vit gymnastiksko på den tiden. När det gällde underhållning så var det Rolling Stones eller Beatles. Därefter kom Hootenanny Singers med Björn Ulvaeus och Hep Stars med Benny Andersson.
1973
– Vad gäller sportskor så inser nu företagen att namnet, varumärket, inte bara är ett namn utan det ska också kommunicera en själ. Men man har fortfarande inte insett kraften i musiken. Man vet att musik ligger varm om hjärtat hos konsumenten och nu skapas den första reklamfilmen för Coca Cola med musik. ”I´d like to teach the world to sing In Perfect Harmony, I’d Like to Buy the World a Coke, and keep it company” sjunger the New Seekers med en coca cola i handen. Efter denna reklamfilm säljer denna singel mer än någon singel gjort de föregående 10 åren.
1974
– vinner ABBA med Waterloo i Schlagerfestivalen. De erövrar världen .
1976
– Sportskon utvecklas Nike och Reebook känner alla till vid denna tid. Musiken ska komma att betyda mycket för dessa varumärken men inte ännu. Levis har däremot förstått betydelsen och skaffade sig ett försprång genom att lanserar en reklamfilm med Nick Kamen och låten ” I heard it through the Grapevine”. Levis valde rätt låt och satte bolaget i en ny position. Vi d denna tid hade musikalen Chess en stor framgång (förutom i USA) med utsålda hus i 10 år.
1995
– Microsoft betalar 8 miljoner USD för musiken med Rolling Stones ” Start me up”, i reklamfilmen för Windows 95. I USA, och likadant i Sverige,är det ju så att när reklamen kommer passar man på att fixa kaffe. Men hör man sitt favoritband spela så vänder man sig om och tittar. Detta visste nog Microsoft.
Kristina från Duvemåla föds nu och är en av de två mest framgångsrika musikaler som Sverige har. Just nu (2010) håller man på att etablera Kristina runt om i världen. Nu har musik blivit varumärken. Nu är man så stark i sin framtoning så man klarar med bara en symbol att kommunicera varumärket.
När man ser symbolen så vet man vad den står för.
SEB var med och satsade pengar på Mamma Mia, då det fattades pengar vid lanseringen i London. Vid förhandlingen var bankmannen inte alls övertygad om att detta var något att satsa på. Vid sista mötet med banken då den finansiella strukturen skulle diskuteras tog Staffan med sig Björn Ulvaeus. Bankmannen frågar Björn Ulvaeus vad Mamma Mia ska handla om och Björn framförde historien sjungandes. Staffan tror att detta var det avgörande. Det blev den mest lönsamma satsningen någonsin i ett varumärke för SEB.
2006
– Nu har det hänt mycket vad gäller varumärken och artister. Den digitala marknaden förändrar artisternas värld. Tidigare har artisterna fått pengar från försäljning av CD-plattor men det fungerar inte längre. Den digitala marknaden gör att vi lyssnar på musik överallt och detta stimulerar vårt intresse att se artisterna live. Förändringen sker också i artistens inställning i att samarbeta med företag och näringsliv med varumärket.
2009
– krisens år, ser vi flest liveföreställningar någonsin.
Jose´Gonzales genombrott är när han framför ”Heartbeats” i reklamfilmen för Sony. För 10 år sedan var inte detta möjligt att ”blänka” med ett varumärke. Dessa lever i symbios, de hjälper varandra. På samma sätt som Oh Laura med ”Release me” gjorde med Saab, där artisten kommer väldigt när varumärket. Marknaden har förändrats totalt.
Staffan menar att det finns inget som är så starkt som musik. Det är en genväg till konsumentens medvetande att man förpackar varumärket med musik.
Nu börjar man använda varumärket ABBA . Det finns en stor efterfrågan på detta genom framförallt ”Mamma Mia”. Man vill uppleva mer av ABBA och därför skapas ABBA World där man kan få mer av interaktiva företeelser, såsom tävlingar och att man får vara med själv och sjunga med bandet. Detta lanserades tillsammans med Jonas Åkerlund som tidigare är känd för att göra musikvideos för bla Madonna, Rolling Stones och Lady Gaga. Det lär komma till Sverige om ungefär ett år.
Till sist ska vi göra en tävling där vi får höra 7 reklamsnuttar för Pripps Blå och vi ska gissa vad artisterna heter. Man kan vinna konsertbiljetter. Några tjejer gissar så gott som helt rätt och får varsin biljett.
Frågor
Vilken resa du varit med om! Hur upplever du, ”grabben från Borås”,
alla dessa kändisar?
”Jag försöker hålla distans till artisterna, hitta en ömsesidig respekt. Det gör att det blir en professionell hantering i relationen.”
När får de Nobelpriset?
” De är faktiskt invalda till Hall of Fame”…
Hur ser det ut om 10 år, kopplingen varumärke och musik?
”Det kommer att vara en nära koppling mellan artisten och publiken genom ex liveframträdanden och mobiltelefon. Det ska beröra flera sinnen. Varje varumärke måste ha vägledning för att den själ som varumärket besitter måste gå hand i hand med den själ som musiken och artisten gör.”
Hur ser din egen karriär ut från det att du startade här på Sparbanken?
”Efter banken jobbade jag i Göteborg där jag fick min första kontakt med musik. Sen var det MQ och vidare Svensk Filmindustri där jag var marknadsdirektör och senare VD. Sen var jag utomlands i 6 år och var VD för Björn Borg Design Group. När jag kom hem startade vi ett konsultbolag men sålde bolaget -99 till det som idag är Live Nation.”
Är det lättare att få hit stora artister idag?
”Ja, det är lättare. Artisterna måste ut för att överleva. Vi vill ha dem och de måste ut, det gör att det är lättare.”
Ordförande tackar Staffan Holm för en fantastisk resa och överlämnar Knallen.
Vårterminen är slut och vi ses igen den 9 september, då kommer
Svante Elfving.
Trevlig Sommar!
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.