17 januari 2020

Peter Hellgren

VD/Ägare, Consid AB

Kultur vinner över strategi
–Lyssna och våga chansa på nya idéer och initiativ, oavsett var i organisationen de kommer ifrån. Det var en del i den sammanfattning som Peter Hellgren, grundare av it-konsultföretaget Consid gav i sitt föredrag vid Handelsklubbens januarimöte.

Rubriken för anförandet var ”Kultur vinner över strategi” och Peter gav rader av exempel på hur företaget, en digital helhetspartner, arbetar med sin kultur. Både med sina egna 970 anställda på 20 orter, med kunder och inte minst med en ny ung generation, som han vill övertyga om IT-branschens glädje och stora möjligheter.

–Vi bygger det företag vi alltid själva har velat jobba i och som kvalitetsmedvetna kunder vill jobba med och det börjar alltid med de egna medarbetarna. Utan våra anställda är vi ingenting, sa han.

Att sätta de anställda i fokus
Att börja med de anställda, lyssna och sätta dem i fokus, var ett råd, att utnyttja kraften i varje generation, att se event, initiativ, kontor etc som nödvändiga investeringar i anställdas välbefinnande och vardag var andra goda råd.

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag som vunnit flera utmärkelser. Bland annat har Peter utsetts till Årets VD 2016 och Entreprenneur of the year region öst 2019 och han driver den ”Digitala Influencer podden”.

Peter Hellgren startade företaget Consid i Vetlanda hösten 2000 efter att ha haft synpunkter på större företag han tidigare arbetat i. Med IT-krisen 2001 kunde allt ha tagit slut, berättade han, men han lyckades med en övertygad filosofi och uthållighet ta sig förbi hindren.

Han berättade om tiotalet olika affärsområden som företaget arbetar inom, bland annat Communication, Brand, Internet of things, Mobility och Information security och om hur företaget vuxit till att 2019 ha en omsättning på över en miljard kronor, ett mål som sattes 2016 och som varit en drivkraft för de anställa och som faktiskt uppnåtts. Numera är det mål som de anställda ständigt ska ha för ögonen en omsättning på två miljarder kronor år 2022.

–Det bygger på en årlig tillväxt om 30 procent i snitt, sa Peter som betonade vikten av att alla vet vad målet är.

Nu var det inte bara ekonomi och omsättningstal som Peter talade om. Han lyfte vikten av en företagskultur för att nå de ekonomiska målen och för att få medarbetare att stanna kvar. Medan personalomsättningen i branschen uppges ligga kring 20 procent har Consid för sin del lyckats begränsa den till 4 à 5 procent.

En rad av aktiviteter
Peter lyfte företagets olika koncept för att tvätta bort stereotypa attityder till IT-branschen, locka nya människor och behålla de medarbetare man redan har. ”Consid Youth Education”, är ett sätt att stimulera ungdomar för karriär inom IT-branschen, ”sjukt viktigt för branschens och företagets överlevnad”.

–2022 riskerar vi att det kommer saknas 70 000 personer i vår bransch, sa Peter och hävdade att det behöver skapas ”kärlek” mellan näringslivet, akademin och politiken.

Satsning på de anställdas barn genom projektet ”Bring your child to work” är ett annat koncept med en årlig Consid Minecraft Day, där de anställdas barn och deras kompisar får följa med till jobbet. ”Q-Rendevous” är en jämställdhetsplattform, ett nätverk för att locka unga tjejer till branschen, en satsning som gett Consid en nominering till Svenska jämställdhetspriset 2020. ”The Considition”, en hackathon i höstas, ett evenemang för unga programmerare var ytterligare en aktivitet. Consid ligger också bakom boken ”Perspektiv på digitalisering”, en e-bok som 3500 personer tog del av redan första dagen.

Peter talade om möjligheten att skapa gemenskap anställda emellan genom att ordna tävlingar internt, till exempel kring idrottstävlingar, samt att ge ljus åt medarbetare som kanske inte självklart står i ljuset.

Tre kärnvärden
–Företagskultur handlar om social hållbarhet och ansvarstagande, sa Peter. Utan våra anställda är vi ingenting. Våra kärnvärden handlar om engagemang – effekt och entreprenörskap. Alla medarbetare vill och behöver bli sedda. Positiv feedback kostar så lite, ändå är vi lite till mans så löjligt snåla med positiv feedback.

Peter talade också om vikten av att ta alla tillfällen att fira framgångar tillsammans. Det kostar ingenting. Och om att lyfta förebilder, inte minst kvinnliga sådana.

–Vi har 21 kontor på 20 orter. Det gäller att skapa en kultur och undvika subkulturer. Det sker enklast genom att man växer organiskt, sa Peter, men i just fallet Borås handlar företagets expansion om ett förvärv 2019 av kommunikationsbyrån Mecka. –Det gäller alltid att börja med människan. Vi har inga arbetsplatser, vi satsar på mötesplatser, vi försöker ha kul, trivas, umgås och utvecklas, sa Peter Hellgren.

Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.