Per-Olof Hygren

Min resa med Fristads

Föredraget

POH var glad att återigen få hålla föredrag i Klubben, första gången var 1996.
Han började med att berätta att han sedan den 1 september i år är arbetande styrelseordförande i Kwintet Fristads AB och presenterade sin efterträdare som VD, Anders Grönlund, som kommer från Kwintet-koncernen.
POH hade valt att berätta om Fristads historik, hur företaget ser ut idag, om framtiden och om sina egna funderingar.

Fristads slogan, ”Fristads – works everyhere”, är kort , koncist och internationellt.

Företaget grundades 1925 av John Magnuson i Stockholm, som hade två principer att man skulle hålla på med yrkeskläder/arbetskläder och arbeta med den bästa kvaliteten som fanns på marknaden. Detta är grunden som företaget hållit fast vid i alla år. På grund av bristande arbetskraft flyttades dock tillverkningen ganska snart till Fristad, dock var man fortfarande ett litet företag. 1949 fattades ett otroligt viktigt beslut, som kan sägas vara grunden till Fristads kvalitetsnivå. Eftersom John Magnuson ansåg att väverierna inte kunde leverera tillräckligt bra bomullskvaliteter, grundades Tollarps Väveri för produktion endast åt Fristads. Denna kvalitet, FAS 100% bomull, är idag i utvecklad form och efter alla tester som finns tillgängliga, fortfarande den bästa bomullskvaliteten som finns på marknaden och är hörnstenen i Fristads kvalitetsbegrepp och produkter. För att få en mixad produktion och få ner kostnaderna, startade Fristads 1968 produktion i Portugal, som ett av de första svenska företagen. Fortfarande måste man ständigt söka billigaste produktion. I början av 70-talet började företagen köpa arbetskläder till sina anställda och intresset för funktionella arbetskläder ökade. Detta gjorde att Fridstads introducerade sitt hantverksprogram.
1979 köpte man ett litet postorderföretag i Norge, ett inte speciellt lyckosamt förvärv, som man därför avslutade 1984.
POH började i Fristads 1977. 1983 förvärvades Hejco, som fanns på servicesektorn och är, enligt POH, det bästa förvärv man någonsin gjort. Förmögenhetslagstiftningen gjorde det omöjligt för familjen att fortsatt äga företaget, varför man 1985 tvingades sälja ut bolaget till Hexagon, som kunde garantera att bolaget skulle fortsätta drivas på likartat sätt. Den kraftigaste lönsamhetsuppgången var 1985-1990. POH utnämndes till VD 1987. Efter ett antal styckningskalkyler och förhandlingsturer, där Hexagon förvärvade Fristads, och Munksjö förvärvade Hexagon, slutade det med att Fristads från den 1 januari 1992 var helägt av Trelleborg, men fortfarande till salu. Man hade också inlett ett stort rationaliseringsprogram, eftersom man tappade vinst p.g.a. de dåliga tiderna. Bl.a. tvingades man fram till 1994 att stänga alla 9 fabrikerna i Sverige. Man flyttade Fristads och Hejco till Borås. Man startade säljbolag i Holland, Tyskland, Österrike, startade produktion i Polen 1991 men avslutade 1993 p.g.a. dyra kostnader. Man startade i Riga 1992 och i Ryssland 1994. Hösten 1993 såldes Munksjö av Trelleborg ut på Börsen och Fristads blev noterade på O-listan den 1 mars 1994, som ett självständigt bolag, men var fortfarande till salu. Trots att Fristads lovat 30 miljoner kronor i resultat för 1994 och kunde redovisa 44 miljoner, hände ingenting på Börsen. När rykten uppstod att köpintresse fanns att köpa ut Fristads från Börsen, hände saker. Kansas, som var störst i Europa, lämnade ett bud. Fristads såg Kansas som en långsiktig ägare och i september 1995 köptes man ut från Börsen. 1997 fick man möjlighet från sin samarbetspartner i Ryssland att köpa två fabriker och bildade i samband därmed ett eget produktionsbolag i Ryssland. I början av1999 ingick Kansas och Wenaas en fusion och finansbolaget Axcel i Köpenhamn förvärvade Kansas-Wenaas. År 2003 sker en divisionalisering av koncernen med divisionscenter i Borås för dealerdivisonen, samt för Hejco.
Fristads affärsidé från 1925 gäller fortfarande. ”Fristads ska med egenutvecklade, högkvalitativa och funktionella produkter, förstklassig service samt kompetent personal, erbjuda alla industri- och servicesektorer totalekonomiska lösningar beträffande yrkeskläder samt kompletterande produkter såsom verktygsbälten”.
POH berättade också om organisationen i Borås. Omsättningen 2004 är ca. 690 miljoner kronor för varumärket Fristads, det största varumärket i koncernen, som totalt omsätter ca. 3 miljarder kronor, och att den långsiktiga trenden för Fristads är mycket positiv. Fristads är marknadsledande i Sverige med ca. 40-45% marknadsandel och POH berättade om några andra aktörer i Sverige, där konkurrensen är störst. Man finns även i bl.a. Benelux, Tyskland, Norge, Österrike, Finland, Storbritannien. Han berättade vidare om produktionen och produktbredden och att man försöker tillgodose alla behov. Grunden i produktutveckling är kvalitet, funktion, komfort. Nytt är att man satsar mer på design, allt eftersom industristrukturen förändras, ändras också behovet mot mer fritidsrelaterade produkter. Marknadsstrategin, från slutet av 70- och början av 80-talet innebär att man endast marknadsför sig via återförsäljare.

För framtiden kan sägas att man söker sig till nya marknader. Man tror på Ryssland, där man redan har tre egna fabriker och ser även en stor marknad i Kina, också med produktion. Att utveckla divisionscentret i Borås, att fördjupa kärnverksamheten med produktutveckling och logistik är viktigt, likaså utvecklingen och systematiseringen av tilläggsprodukter.
Varför har då Fristads haft en bra utveckling och lönsamhet? Det är viktigt att man har en bra affärsidé som håller. Det är viktigt att man har duktiga medarbetare och en personalpolicy, som lockar duktiga människor som vill stanna. Man måste också vara medveten om att det inte längre bara är den svenska marknaden som gäller utan att gränserna är öppna, lika väl som man måste vara medveten om konkurrens från utländska aktörer. ”Alla anställda måste vara medvetna om att det är kunderna som betalar 100% av våra löner”. Det måste finnas ett klimat som är öppet för förändringar, där ett bra samarbete med facken är viktigt. Och så måste man ha lite tur – och det har Fristads haft några gånger.

POH avslutade med att kort berätta om sin resa tillsammans med Fristads. Han började 1977, slutade 1981, men var tillbaka 1982 som VVD. 1987 utnämndes POH till VD. Man stod då inför stora rationaliseringsprogram.. Familjen bestod av 6 personer, och POH var bl.a. ordförande i Borås GIF Skidsektion. När familjen utökades med ett tvillingpar 1989, avgick han som ordförande i GIF, eftersom nu också arbetsresorna tog allt mer tid i anspråk. Sedan den 1 september 2004 är POH styrelseordförande i Fristads och kommer att ägna sig åt strategiskt arbete i form av olika projekt inom divisionen, men också inom övriga delar av koncernen. Denna förändring ger honom dessutom möjlighet att åta sig andra styrelseuppdrag, t.ex. i interimsstyrelsen i Espira. För att klara tuffa beslut och många resor, måste man ha en underbar hustru som förstår. Det är också viktigt att man har en öppenhet mot sina närmaste.
”En chefs viktigaste ansvar är att se till att människor närmast under en är motiverade och utvecklas i sitt arbete och kan man genomföra detta i alla led, har man en organisation som fungerar bra”. Vidare är det viktigt att man har en balans mellan arbete och fritid. ”Om man satsar för mycket på det ena, går allting åt skogen”. En framgångsfaktor är också ”man måste ha roligt på jobbet” (applåder från publiken). Även nätverk, som man kan vara helt öppen med, är av största betydelse. ”Det är väldigt stimulerande för mig att arbeta med Fristads och jag är tacksam för allt det givit mig”, avslutade POH sitt anförande.

Frågor

Vad är POH:s uppfattning om att framgångsrika företag säljs till utländska företag? Svaret blev att man nog ska glömma gränserna och inte vara negativ till utländskt ägande. Beträffande produkten FAS, 100% bomull, förklarade POH att den producerats exklusivt av ett annat företag efter nedläggningen av Tollarps Väveri och att man ser att Fjärran Östern kommer att klara även detta. Fristads har utvecklat kvaliteten, som är lika viktig för företaget idag som tidigare.

Kanllens citat

Gunnar Ryman tackade för ett intressant föredrag samt överlämnade Knallen, som känner att POH gillar läget, med orden ”Kläder för alla väder”.

Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.