Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Volvos nya varumärkesstrategi
För Volvo Personvagnar har säkerhetsfrågorna varit den främsta ledstjärnan ända sedan starten 1927 och är så än idag. Men när det gäller dagens marknadsföring handlar det framför allt om att skapa effekt genom att spela på känslor. Det är den nya varumärkesstrategin, som Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo Personbilar Sverige sedan 2013, berättade om vid Handelsklubbens sista möte för året. Det handlade om övergången från det trygga och säkra till något spännande och modernt.
Per har haft olika roller inom Volvo Cars globala marknadsavdelning och har dessförinnan arbetat på reklam- och mediebyråer i Stockholm.
–Vi översköljs av reklambudskap, vilket man måste förhålla sig till. Vi vill fokusera på kommunikation som förtjänar uppmärksamhet, förklarade Per och berättade om musikvideon där nya Volvo V4 Cross Country 2013 lanserades med hjälp av bandet Mando Diao och deras version av Strövtåg i hembygden.
Vidare berättade han om hur nya XC 60 lanserades med DJ-trion Swedish House Mafia i Leave the World Behind-videon. Och så naturligtvis om hur reklamsugne Zlatan Ibrahimovic via kompisens pappa, som är Volvohandlare, tog kontakt med bilföretaget i Göteborg, vilket resulterade i den världsberömda videon Made by Sweden om nya XC 70, där fotbollshjälten bland annat reciterar en egen variant på den svenska nationalsången och rör sig i norrländska landskap.
Ny kampanj efter nyår
Per Carleö talade om mötet mellan två olika svenska nationalikoner och om hur den smarta lanseringen av Zlatan-videon i januari 2015 fick folk att rusa till bilhallarna för premiärvisning, om onlinevisningar av filmen i mångmiljonantal, om femfaldigad bilförsäljning första helgen, om rekordtrafik i sociala medier, om rekordmånga besök på Volvo Personvagnars hemsida och om hur människor utnyttjade möjligheterna att med hjälp av företagets applikation ”bygga” sin egen bil online, vilket också resulterade i rekordmånga order.
–Och sen då? frågade Per Carleö retoriskt och berörde det senare samarbetet med den svenska internationella sångerskan Robyn och så aviserade han ytterligare en kampanj efter årsskiftet, ”en ny sorts hyllning”.
Val till nämnden
Vid decembermötet i Handelsklubben valdes Catrin Wirfalk till ny ordförande för 2015 efter Jan Alkmark. Vidare nyvaldes Hans Berglund till vice ordförande och Kerstin Häregård till sekreterare. Omval: Jan-Erik Pehrsson klubbmästare, Lars Lilja skattmästare. Nyval som ordinarie ledamöter på tre år: Sofie Elfsberg, Hanna Lassing och Fredrik Mansén. Kvarstår som ordinarie ledamöter i två år: Petter Hedihn, Göran Persson, Sanna Svensson.
Suppleanter i nämnden: Sara Bergström, nyval, Björn Ola Kronander, nyval och Anna Bergengren, omval.
Ordinarie revisor är Anders Bergman, omval och nyvald Pontus Tonning. Revisorsuppleant är Anders Bryngelsson, omval.
Valberedningen utgörs oförändrat av Joakim Hedin (sammankallande), Carl-Gustaf Eliasson och Krister Lundgren.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.