Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Minna Engström Heino, rektor Nordisk Designskola och skodesigner
Minna Engström Heino tar Nordisk Designskola i Borås till en ny nivå. I sitt anförande vid Borås Industri- och Handelsklubbs majmöte, berättade hon att skolan från halvårsskiftet kommer att placeras i ett nybildat bolag med en extern investerare till 35 procent. –
Syftet är att vi ska få mer muskler, kunna växa snabbare och satsa internationellt, berättar Minna. En tanke är att starta fler designskolor, bland annat i Kina och i framtiden även i övriga BRIC-länder.
–Nordic School of Design ska bli ett internationellt mode- och kunskapsföretag och skapa nya affärsmöjligheter, som kan utveckla studenterna ännu mer.
Det är Nordisk Designskola och Nordiska Designkontoret som placeras i det nya bolaget under namnet Nordic School of Design AB och Nordic Design Center.Skodesignvarumärket Minna Heino lämnas utanför det nya bolaget.
De flesta får snabbt jobb
Nordisk Designskola startades 1989 av Minnas mor konstnären Heli Heino och Marita Nilsson. I dag ägs och drivs skolan av Minna Engström Heino och hennes man Bengt-Olov Engström. Den erbjuder ett- och två-åriga designutbildningar inom modedesign, sportdesign och skodesign. Varje år går 30 nya designers ut skolan på Bryggaregatan i Borås.
–Vi arbetar med alla målgrupper och alla produktområden. Det är viktigt för studenterna att förstå att de är del av en process, att de ska bidra med vad de kan och inte tro att de får drömjobbet från dag ett, även om vissa får det!
Kännetecknande för skolan är det höga tempot, den mycket nära kopplingen till näringslivet, modeföretagen och den verklighet i arbetslivet som väntar eleverna efter studierna. Mer än 80 procent av dem har också arbete direkt efter utbildningen.
Lärare och föreläsare hämtas bland expertis från hela Norden. Alla elever gör en sex månaders praktik och raden av samarbetande varumärken är lång.
–Frågan hur vi bäst gör eleverna anställningsbara lyser i neon på varje ledningsmöte, berättar Minna. Det handlar inte bara om att lära sig ett hantverk utan att även klara sociala koder. Företagen anställer inte bara personer som kan något utan sådana som man också vill ha på sin arbetsplats. Idag finns exempelvis 20 av våra tidigare elever på Gina Tricot.
Samarbeten är grunden
Mycket tidigt skapade Nordisk Designskola nära kontakter med branschens främsta designers och de stora modehusen i Paris som besöks varje år. Historierna om osannolika tillfälligheter, kontakter och händelser genom åren är legio. Som när en modevisning på Svenska Klubben i Paris, efter ett par års succé, höll på att bli en flopp efter försenade inbjudningar, men räddades och gav kontakt med den svenske designstjärnan Lars Nilsson, som ”öppnade Paris” för skolan.
–Samarbeten är grunden. Vi har partnerföretag i allt vi gör och vi är måna om våra partners som vi får lära oss så mycket av, förklarar Minna.
Nyligen genomfördes ett spännande kommersiellt riktigt remake-projekt kring begagnade kläder tillsammans med Gina Tricot. Ett tidigare samarbete med sportjätten Reebok och designer Ricardo Vestuti rullar på. Framtagning av nya matchdräkter för Tre Kronor gör också undervisningen realistisk.
Genom Nordiska Designkontoret tar skolan in skarpa externa uppdrag från modeföretagen. Tidigare elever kan anlitas i nära kontakt med undervisningen, som därigenom blir helt och hållet verklighetsbaserad.
–Designkontoret har blivit en resurs för skolan. Vi behöver aldrig säga nej till uppdrag. Vi har 450 designers i vårt nätverk att tillgå.
Skovarumärket Minna Heino skapade Minna utifrån egna behov i övertygelsen att om ingen marknadsför det man behöver får man göra det själv.
Lärorik uppväxt
Var får hon allt ifrån kan man undra. Minna berättade utförligt om upplevelser under sin uppväxt i Borås, som format henne, om sin far färgmästaren på dåvarande Eiser som lärde henne textilteknik och noggrannhet med detaljer och mamma konstnären som stod för kreativiteten.
Uppväxten i en socialt engagerad familj på Hässleholmen i Borås i en brokig blandning av människor, lärde henne mycket. Att det är viktigt att se andra människor, att lägga sig i, bry sig om och våga dela med sig. En del umbäranden, bland annat under familjens semesterresa i 70-talets Polen, var också lärorika.
–Vi levde ganska 70-talsbohemiskt, summerade Minna sin beskrivning. Hon berättade om sin karriär som började med att hon tillsammans med mamma Heli köpte och drev butiken Linje Lusta i Borås.
Hon arbetade sedan som säljare och blev trainee hos kosmetikföretag Clinique i Stockholm, där hon snart nog fick ansvar för varuhusförsäljningen och fria händer att ha annat fokus än de flesta i liknande position.
–Jag fokuserade på kundupplevelser och kundbeteenden i butik istället för att bara prata om pengar.
Minna startade också tillsammans med en väninna rekryteringsföretaget Bessle & Heino, idag Modeverket, men snart nog lockades hon hem till Designskolan, som förvisso hade sina svåra år innan det tog fart.
–Jag är helt och hållet resultatinriktad, älskar logistik och har förmågan att fixa saker förklarar Minna den framgång som efter åratals slit förunnats Nordisk Designskola.
Viktigt göra spännande saker
Minna talade om vikten av att sikta mot stjärnorna, ha självförtroende, se detaljer och människan bakom saker, vara nyfiken, flexibel, se möjligheter, våga hoppa och pröva nytt, ha roligt och att gripa chanserna.
-Allt handlar om relationer, relationer, relationer, slog hon fast och hon avslutade sitt anförande med ett generellt levnadsråd:
-Ha roligt och njut av att hela livet är en enda stor möjlighet att göra spännande saker och vara med dem man tycker om.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.