17 oktober 2011

Magnus Månsson

VD, New Wave Sport

Handelsklubbens medlemmar fick börja med att blunda en stund och i tanken frammana bilden av Malin Baryard inridande på Falsterbo Horse Show iförd – röda ridstövlar! Tvärs emot alla tidigare regler för klädkod vid ryttartävlingar. Med den bilden ville Magnus Månsson, numera vd för New Wave Sport, visa ett marknadsföringsgrepp från Tretorn, som är litet typiskt för honom själv. -Jag hade tänkt att domaren skulle rusa ut och stoppa ekipaget, att pressfotografernas bilder av uppståndelsen skulle kablas ut och sköta säljjobbet i en enastående pr-kupp.

En formidabel succé
Den tänkta skandalen uteblev. Men ett nytänkande i sportmodet och nya kommersiella möjligheter blev det likafullt. Magnus var vid den här tiden anställd på Tretorn med uppgift att lyfta det anrika varumärket, som led av stagnation och brist idéer. -Vi hade själva tagit ”paparazzi-bilder” på Malin iförd röda stövlar som vi ”råkade glömma” på något bord, där pressen fick tag på dem och publiciteten lät inte vänta på sig. Det blev en formidabel succé. På 16 veckor sålde vi 10.000 par och kunde ta bra betalt. En lärdom som Magnus Månsson drog: Marknadsföring behöver inte vara dyr för att vara bra. Ytterligare några lärdomar som han förmedlade vid framträdandet i Handelsklubben:
*Håll vad du lovar.
*Ta ingenting för givet. Ha fingertoppskänsla.
*Var tydlig med mål och resurser.
*Gå aldrig ifrån kärnan i verksamheten.
*Sprid distributionen.
*Håll dig till vad varumärket är och ska vara.
Magnus Månsson berättade om arbetet med nya produktgrupper på Tretorn att komplettera de traditionella gröna gummistövlarna och tennisbollarna med, om sneekers, som funnits tidigare i sortimentet, om regnkläder och om glasögon! Glasögonen fungerade naturligtvis inte, de var för artfrämmande.

Från militär till säljare
Magnus Månsson tog Handelsklubben med på sin spännande resa. Han föddes i Karlskrona 1967 och började sin yrkesbana med en militär karriär, som lärde honom mycket och som bland annat förde honom ut på FN-uppdrag. Men han kom snart in på sin säljarkarriär, där han började ”knacka dörr” med uppgift att sälja bostadslarm. Senare var han resande försäljare i choklad, i Norrland där han inte förstod språket, för att så småningom sälja skidor – i Skåne. Omöjliga uppdrag kanske, som Magnus uppenbarligen klarade genom sin talang för sälj och marknadsföring och förmåga att bli uppskattad bland inköparna.
Outsinlig energi och ständig vilja att vinna är kännetecknande för Magnus Månsson, som också utvecklat sitt ledarskap genom åren. Bland annat betonar han vikten av att pusha medarbetare och säger att det är viktigt att kasta ut dem på djupt vatten, men att alltid förklara varför.
-Att anställa folk, att rekrytera, är det viktigaste som finns, säger Magnus och berättar om hur han vid ett tillfälle anställde fler säljare till Craft än han för tillfället behövde, bara för att flera av de sökande var så bra och att han fick leta efter lämpliga arbetsuppgifter åt dem.
En stor del av säljarkarriären har varit i nära kontakt med sportens värld. Den har bland annat gått via ledande positioner i märken som Nike och Tretorn till dagens position i Torsten Janssons New Wave Group.
Magnus är vd för affärsområdet New Wave Sport med ansvar för bland annat varumärket Craft. Han bor numera i Fristad med fru Erika och två söner.

Med uppgift att lyfta Craft
För ett och ett halvt år sedan fick han uppdraget av Torsten Jansson att lyfta varumärket Craft från en miljard i omsättning till två miljarder på fem år. Tillväxten beräknas just nu till 20 procent om året.
-Vi är aktiva i 37 länder. Bara Kina återstår. Sedan ska vi inte växa mer geografiskt utan bli bättre inom varje segment. Vår strategi handlar mycket om sponsring och event, sa Magnus Månsson och överraskade med en försmak av tillskott i framtidens breda Craft-sortiment – glasögon!
-Tror ni att jag har lärt mig någonting? avslutade han sitt anförande.

Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.