Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Det handlade om konsten att utveckla ett företag nr Kjell Nilsson gästade Borås industri- och handelsklubb vid februarimötet. Och exemplet han valt att berätta om var teknikkonsultföretaget Semcon, där han
verkat sedan 2007, omväxlande i rollerna som vd och styrelseordförande.
Kjell Nilsson är utbildad ekonom vid Handels i Göteborg. Under sin karriär har han bland annat suttit på ledande poster i företag som Electrolux, Trelleborg, Boliden, PEAB, Song Networks Telcom, Active Capital och är nu högaktuell som styrelseordförande i Lindab.
Han kom som vd till Semcon, ett företag som han menar saknade en klar affärsidé, som sålde sina armar och ben åt vem som ville köpa tjänster, men utan att ha någon ledstjärna.
Idag har Semcon 3000 anställda, merparten civilingenjörer, som arbetar med ingenjörskonst, service och produktinformation. Därtill anlitas 500 underkonsulter. Företaget finns på 45 ställen i nio länder och omsatte 2,5 miljarder kronor 2012 med ett resultat på 193 miljoner, en rörelsemarginal på 7,5 procent.
–Semcon är helt fristående inom automotive, som är den stora delen, och kan därmed arbeta med alla aktörer. Det är till och med så att de välkomnar att vi arbetar med andra för att hålla uppe hög kompetens, sa Kjell Nilsson.
Sitt i förarsätet
–Det är härligt att få sådana här utmaningar. Det första man måste göra i ett företag är att bestämma sig för vad man vill. Semcon var redan i fordonsbranschen, men var bara en mellanstor spelare, huvudsakligen med uppdrag i Sverige. Det duger inte, sa Kjell Nilsson och berättade om den nya visionen att vara ett stort utvecklingsbolag, som verkligen utvecklar, inte bara hyr ut arbetskraft.
Han har genom åren strukturerat om företaget och bytt fokus. Han har flera ledstjärnor för sitt arbete:
–Våga vara annorlunda, sitt i förarsätet, profilera varumärket, gör det flashigt och trendigt, värna om finansiell stabilitet, minimera riskerna, se till att ha goda marginaler och vidga framför allt kundbasen.
–Vi lägger mycket tid på att analysera våra kunder och förstå omvärldsanalyserna.
Fordonsindustrin är fortsatt den viktigaste målgruppen om än inte lika dominerande som 2006, då Sverige var den stod för 90 procent av omsättningen. 2012 övervägde utlandsuppdragen. Automotive stod för 63 procent och övrig tillverkningsindustri för 20 procent av omsättningen.
Tyskland ett måste
–Ska man vara i fordonsbranschen måste man vara i Tyskland, sa Kjell Nilsson, som arbetar med ett 20-tal olika bilmärken, bland annat alla premiummärken i Tyskland. Vi arbetar med i stort sett alla kända märken.
AB Volvo står numera för 7 procent, Volvo PV för 6 procent. BMW är den största kunden, trots att Semcon arbetar i många industribranscher.
–Vi har sagt oss att ingen enskild kund får vara större än tio procent av vår omsättning. BMW är just där, vilket visar att vi ständigt måste arbeta på att vidga kundbasen.
Kjell Nilsson gjorde ett inlägg i debatten om medias roll för vår världsbild och menade att svenska media ger en skev bild av världens fordonsindustri.
–Bilindustrin mår totalt sett ganska bra, men volymtillverkarna med låga priser har problem. Det är tio procent av branschen som går dåligt. De välkända märkena går som aldrig förr. De stora tyska tillverkarna har balansräkningar som liknar Fort Knox.
–Fordonsbranschen är extremt utvecklingsfokuserad och svensk ingenjörskonst har gott rykte. Vi är till exempel med och utvecklar en 1,2 liters dieselmotor med 185 hästkrafter, som bara drar 0,3 liter milen. Det är down-sizening av motorer som gäller nu. Semcon har också utvecklat hela VW:s framtidsbil XI 1, en fyrsitsig som drar en deciliter milen.
Bygger för unga medarbetare
Semcons huvudkontor finns på Lindholmen i Göteborg, men företaget står inför ett nybygge längre österut efter älvstranden på en tomt som ligger granne med TV-huset. Detta för att skapa en arbetsmiljö som attraherar unga tekniker. Medelåldern bland medarbetarna är 37 år. Inte minst handlar det om att möjliggöra 300 parkeringsplatser för alla bilburna.
–Bara för att några politiker i Göteborg sagt att man ska cykla eller åka kollektivt till jobbet så fungerar inte livet så för alla unga familjer idag, sa Kjell Nilsson.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.