14 december 2012

Jarno Vanhatapio

Entreprenör/VD, Nelly

Hur skapar man 4000 procent tillväxt på fyra år? Förväntningarna på Jarno Vanhatapios föredrag vid Handelsklubbens decembermöte
var stora och så var det också fulltecknat med över 250 medlemmar och gäster
anmälda till fredagslunchen.

Grundaren av distanshandelskometen nelly.com är byggnadsarbetaren som bytte bana och blev hjärnan bakom ett av de mest framgångsrika e-handelsbolagen i nordisk historia.

Jarno Vanhatapio, uppvuxen på Hässleholmen i Borås, saknade helt erfarenhet av såväl handel som mode, började sälja underkläder via nätet från en lägenhet på Byttorp i slutet av 2003. 2004 bildade han aktiebolag. Idén till produkter fick han genom insikten att allt under tre centimeter går att få in i en brevlåda. Valet föll på tjejunderkläder och badkläder.

Nelly utvecklades snabbt till Nordens ledande webbshop inom mode, med en tillväxt på hela 4000 procent mellan
 2007 och 2011, då företaget omsatte 635 miljoner kronor och har över 250 000 besök på hemsidan per dag. Nelly.com ingår sedan 2007 som en viktig del av CDON-groups affärsområde mode med Kinnevik som störste ägare.

Ville vara kvar i Borås
Första månaden sålde Jarno för 60 000 kronor, andra månaden för 100 000 kronor. Företaget har varit lönsamt från start. När hans företag numera indirekt på börsen och han själv är på väg att lämna över till nya krafter, är omsättningen uppe i nära 700 miljoner kronor.

Nelly flyttar nu in i ett nytt stort huvudkontor i hyrda lokaler i knalleland. Men modejätten har tvingats förlägga sin lagerverksamhet till Falkenberg.

–Vi ville verkligen ha den kvar i Borås, men det gick inte, vi fick inte tag på tillräckligt stor tomt och vi kan inte skriva tioåriga avtal då vi växer så fort, förklarade han.

Jarno berättade inte bara om fantastiska innovativa marknadsföringsframgångar med hjälp av kändisar och spektakulära event, om försäljningsframgångar i många länder och om ständigt breddande av sortiment och nya varumärken utan också om envisa problem med både IT och lager.

Och han uppehöll sig, som förklaring till framgångarna, mycket vid Nellys kärnvärden, som han inte kunnat tänka sig att vika från: Han talade bland annat om vikten av att ”tänka utanför boxen”, utnyttja kändisar i marknadsföringen och ordna säljande events, att alltid ha modet och kunden i fokus och att odla en kultur av passion, mod och kärlek.

–När vi ser en möjlighet tar vi den och går brutalt in för den, förklarade Jarno.

Lång rad lärdomar
Och han summerade sina affärslärdomar efter nio år:

–Komplettera dig själv (anställ folk som är duktigare än du själv), bara genomförandet räknas (ställ ständigt frågan om åtgärderna ökar säljet, ”if you want corn, plant corn”), planera inte det som inte går att planera (viktigast är att veta vart man är på väg, man behöver inte se hela vägen på en gång), uthållighet och hög energi (det är lätt att
överskatta vad man hinner göra på ett år, men man underskattar ofta vad man kan
göra på fyra), kärlek till det du gör (passion, gemenskap och eget ansvar). Och så rundade Jarno av med sin erfarenhet nummer ett:

–Allting går. Ge inte upp. Det gäller att ha stark tilltro till sin egen förmåga. Affärer följer inte naturlagar, ha mod att förändra saker, affärerna blir vad du gör dem till, slog han fast.

Klubbens val för 2013
Vid årets sista klubbmöte valdes också enhälligt nämnd för verksamhetsåret 2013. Bertil Larsson omvalde som ordförande i Borås Industri- och Handelsklubb och i enlighet med valberedningens förslag omvaldes också ledamöterna Jan Alkmark, vice ordförande, Christian Sildenstedt, sekreterare och Jan-Erik Pehrsson, klubbmästare. Därtill valdes Lars Lilja till ny skattmästare efter Peter Karlsson, som avtackades högtidligen.

Övriga omvalda i nämnden på ett eller två år är Bengt Gabrielsson, Mats Nordqvist, Mikael Corbé, Maritha Ericson, Tina Lövgren och Sanna Svensson.

Till valberedning omvaldes Joakim Hedin (sammankallande), Carl-Gustaf Eliasson,
och Krister Lundgren.

Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.