Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
När det blåser ska man vara som en stor stark ek med rötterna förgrenade långt ner i marken medan de olika kriserna får löven i kronan att fladdra. Det är en grundinställning hos Marie Nygren, vd Coop Sverige, liksom att kommunikation, internt och externt, är A och O.
– Man behöver stå stadigt, hålla ihop organisationen och motivera medarbetarna så att de orkar, sa Marie vid Handelsklubbens januarimöte 2024.
Bland sina främsta verktyg för att hantera uppkomna utmaningar nämnde Marie att ”ta ett djupt andetag” och ”sova på saken” innan man skrider till verket och att alltid försöka se möjligheterna i det som sker.
Hon talade utifrån en bakgrund av kriser i relativ närtid som ställt krav på ledarskapet; den omfattande IT-attacken mot Coop och dess betalsystem, som över en natt blev ett hot mot verksamheten i 800 butiker, kriget i Ukraina med bland annat störningar i varuförsörjningen som följd och inflationen med åtföljande drastiska kostnadsökningar. Därtill arbetade Coop Sverige parallellt med införandet av ett helt nytt affärssystem och med sitt största utvecklingsprojekt någonsin, etableringen av norra Europas största helautomatiska varulager, som byggts i Eskilstuna.
– Ta reda på det verkliga problemet och ta hjälp av proffs, starta krisgrupp och se över informationen, både internt och externt så att organisationen går hand i hand. Man måste prioritera på riktigt, vara flexibel och lösningsinriktad och få hela organisationen att förstå vad som behöver göras.
– Jag hade aldrig klarat dessa kriser utan min erfarenhet, som jag kallar min gröna tråd, sa hon och syftade på karriären i först Coop och KF, därefter Apoteket som hade att förhålla sig till avregleringen och Systembolaget som efter en omtalad mutskandal hade att ”bli bäst på kundmötet”.
Åter tillbaka i kooperationen för fyra och ett halvt år sedan, som vd för KF och ordförande i Coop, upptäckte Marie att kooperationen hade tappat sin själ.
– Jag hittade ingen vision och ingen strategi, men det tog vi tag i tillsammans med alla våra föreningar. Budskapet är numera att kundnöjdhet är en färskvara och vår vision är att vara Sveriges viktigaste konsumentkraft. Vi ska vara den goda kraften i mat-Sverige och vi ska skapa ekonomisk nytta för våra medlemmar så att de kan bidra till en hållbar utveckling.
– Löftet är att tillsammans ger vi våra medlemmar mer. Har man bara justa värderingar så är de verktyg för att få hela organisationen att arbeta i en och samma riktning, sa Marie. Hon nämnde att man ska vara välkomnande (inkluderande, intresserade och omtänksamma), inspirerande (generösa och nytänkande med passion för medlemmarna), modiga (att våga stå upp, vara transparenta och våga gå först) samt ansvarstagande (leverera vad man lovar för kommande generationer).
Hon berättade om Coop Sveriges hållbarhetsdeklaration om hur man köper in livsmedel, om ledarskap inom Coop som bygger på övertygelsen att om man mår bra så presterar man bra, och det omvända, och om att må bra är bästa sättet att utföra uppdraget.
Och hon redogjorde för ett verktyg för ledarskap, en förändringskurva, som beskriver hur man reagerar på större händelser och hur förflyttningen längs kedjan ”ilska – sorg – acceptans – nyorientering” kan bli en framgångsfaktor.
– Det är bara att gå till sig själv om man till exempel får ett uppdrag där man själv inte varit med och påverkat beslutet. Hur reagerar man själv på denna förändring? Det är viktigt att ha med sig när man driver stora förändringar.
Avslutningsvis redogjorde Marie Nygren också för en ”SCARF-modell”, en modell för hur vår hjärna pendlar mellan hot och belöning. Ett bra verktyg att lära känna sig själv genom att klassificera hur man reagerar på olika situationer. Och även ett användbart verktyg när man hanterar kriser och förändringar.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.