10 oktober 2014

Anders Halvarsson

Styrelseordförande, Ellos Group

Ellos väg in i framtiden

Avgörande för att lyckas i affärer är att ha en företagskultur, där alla vill vara med och driva på och alla har en vilja till förbättringar. Det var en av många slutsatser som Anders Halvarsson, styrelseordförande i numera svenskägda Ellos Group, drog i sitt anförande vid Handelsklubbens oktobermöte. Han berättade om företagets pågående resa från att vara postorderföretag till att bli ett riktigt e-handelsbolag.

”Förändringar inom teknik och handel och Ellos Groups väg in i framtiden” var rubriken på föredraget, som lockat 300 åhörare till Pulsen Konferens. Det var i början av 2013 som Ellos åter blev svenskt, när Nordic Capital tillsammans med medfinansiärerna Paul Frankenius och Anders Halvarsson köpte företaget från de mångåriga franska ägarna. Då påbörjades också den pågående förändringsresan. Redan har Ellos noterat ökad kundnöjdhet och förbättrad lönsamhet, inte minst i själva handelsrörelsen.

Tre strategiska beslut
Mycket tidigt togs tre viktiga strategiska beslut. Att identifiera kunden. Att skapa ”ett” varuhus. Att prioritera online.

–Målet är att ha en snabbfotad och öppen företagskultur, där det ska ge energi att komma till sin arbetsplats, sa Anders och berömde Ellos grundare Olle Blomqvist, som fanns i publiken, för att ha skapat ett företag med en grundläggande kultur av sammanhållning och lojalitet.

–En del hävdar envist att postorder, distanshandel och e-handel är samma sak. I vissa stycken stämmer det, men det är en grov förenkling och en farlig inställning, sa Anders och visade historiska exempel på hur det gått när företag och branscher inte velat ta till sig de förändringar som sker utan blivit omsprungna eller utplånade. Och han pekade på branscher som musik, foto och telefon och nämnde företag som Kodak och Nokia.

Det är inte hur man skickar varorna som ändrat sig mest utan postorderns butik, det vill säga katalogen. Den fungerar inte längre som bärare av budskapet. Numera är det internet som är både butiken och kommunikationslandskapet.

–Ellos ska utvecklas från postorder till e-handel, från ett varumärke med många löften till ett varumärke och ett löfte, från katalog till magalog, från push (funktionell) till pull (emotionell), från saftiga rabatter till starka relationer, sammanfattade Anders.

Design och produkt i centrum
Magalog är Ellos arbetsnamn på den kommande hybriden mellan magasin och katalog. Den vänder sig till den moderna kvinnan mitt i livet, lyfter olika kvinnliga förebilder till hjältar, har produkterna i centrum och ger tips och inspiration.

–Det är designern som är Ellos röst, inte marknadschefen. Vi arbetar med värdeord som positiv, pålitlig och personlig, att utgå från i det dagliga arbetet.

Rent fysiskt yttrar sig förändringarna i en kommande ombyggnad av anläggningen i Viared, där målet är att flytta ihop personal som suttit utspridd i tre hus och att öppna upp till större landskap istället för korridorer och stängda rum.

–Det handlar om att stärka de som jobbar hos Ellos, öka samhörigheten och göra det lättare att attrahera nya medarbetare. Visionen är att bli Nordens mest omtyckta och respekterade varuhus för mode och heminredning bland kvinnor, sa Anders och rundade av:

–Var öppen för förändringar – omfamna dem. Akta dig för sanningar, det nya har ofta en osannolik mängd möjligheter. Det är bara fantasin som sätter gränserna. Eller som Einstein sa ”fantasi slår intelligens”.

Många olika engagemang
Anders Halvarsson, som är grundare och tidigare ägare av företaget NetOnNet, har en rad huvudsakliga engagemang vid sidan av Ellos Group: Teenage Engineering, som arbetar med musik och audio, Scandinavian Photo, fotoåterförsäljare med e-handel, Money Go, ett finansbolag som ”erbjuder små lån till justa villkor” och Junkyard, en onlinebutik, som slog igenom som skateboardälskarnas onlinebutik och som nu är på väg mot en bredare position inom ungdomskultur och mode.

Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.