Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
– Viktigast av allt är att vara optimist. I den tid vi lever i är det väldigt radikalt. Att vara optimist idag är att vara en del av den nya motståndsrörelsen. Det gäller att fundera över vad vi har för perspektiv när saker inte blir som vi tänkt eller vill. Då gäller det att ha förmågan att starta om.
Det sa Per Schlingmann i sitt anförande vid Handelsklubbens septembermöte 2024, som också blev det första av två möten där klubbens 75-åriga historia firas litet speciellt.
Per, som är född och uppvuxen i Borås, har många strängar på sin lyra, men är kanske mest känd från sin tid som statssekreterare, chefsstrateg och partisekreterare under Fredrik Reinfeldts tid som statsminister och en av hjärnorna bakom Nya Moderaterna. Sedan 2013 driver Per en kommunikationsbyrå och är mycket aktivt i väldigt många olika forum när det gäller samtids- och framtidsfrågor.
– Fyra faktorer påverkar framtiden, sa Per, politiken, ekonomin, teknologiska och sociala förändringar. Som människa, samhälle, företag måste man ständigt agera här. Inom alla de fyra dimensionerna sker väldigt mycket. Människan har alltid sagt att man befinner sig mitt i stora förändringar, men i vissa skeden är dessa formativa, exempelvis när vi gick från industrialisering till kunskapssamhälle, när internet kom och vi befinner oss just nu i en sådan formativ fas.
– Om vi backar fem år i tiden så talade vi om globalisering, urbanisering och digitalisering. Vi trodde tillväxten var evig och pengar gratis, men så hände något. Vi fick en pandemi, ett krig i närområdet och vi fick en insikt om klimatkrisen. Något år senare knackade ChatGPT på dörren. Allt ruskade om vår världsbild. Det är tryggt med en tydlig världsbild och vi ville snart alla veta vad som blir det nya normala.
Per lyfte drivkrafter som trygghet, livskvalitet, flexibilitet och så förstås hållbarhet som han beskrev som primärt för företagen framöver, men också sökande efter sammanhang och mening.
– Framgång bygger på optimism. Vi har ett ansvar att vara optimister och att se möjligheter, fortsatte Per och fördjupade sig i de stora frågorna grundat på hans bild av sju olika ”momentum”; 1 Globaliseringen utmanas (världen rör sig mot oligoner, bland annat värdebaserat och säkerhetsbaserat), 2 Klimatexpressen (där alternativen står mellan fattigdom och innovation), 3 Berättelser tar över (ett nytt kommunikationslandskap där narrativen styr världsbilden), 4 Ett arbetsliv i förändring (var och hur vi arbetar), 5 En ny geografi (världen, Sverige, staden), 6 Maskinerna (fortsatt digitalisering, nyindustrialisering, AI, maskininlärning och automatisering) och 7 Polarisering (Vi lever mer olika liv när det gäller inkomst och förmögenhet, världsbild, stad och land samt genus).
– Idén om globalisering genom en värld har kraschat. Det syns tydligast i att vi håller på att dela upp oss i värdebaserade regioner som Väst, Asien, Kina, Indien, Ryssland och omvärlden blir allt oroligare. I Sverige vänder vi oss allt mer åt Väst, vi blir en litet större guldfisk i en litet mindre guldfiskskål.
– Klimatfrågan har ändrat karaktär helt, vi har en generation på oss att fixa till det som sju generationers industrialisering har skapat. Vi kan välja fattigdom eller innovation. Sverige väljer innovation.
Per talade om centrala områden för utveckling – där inte minst Borås har stora möjligheter – med cirkulära lösningar och affärsmodeller. Och han talade om det nya kommunikationslandskapet, där vi gått från styrd kommunikation och budskap till att makten ligger hos alla tack vare mobiler och nätverk.
– Förmågan att berätta är en kompetens. Varumärken måste bli mycket mer berättande och även här har Borås en fördel med företagens stora närhet till konsumenter. Plötsligt kan många människor kommunicera med många människor, det är en dramatisk förändring av kommunikationslandskapet. Vi har gått från masskommunikation till masskonversation, sa Per och betonade att dagens unga människor söker sin information på helt nya sätt. Men framgången ligger i mötet mellan det gamla och det nya, erfarenhet, struktur, tillit och öppenhet för det nya som sker.
– Hela kommunikationslandskapet håller på att tiktokifieras, sa Per och exemplifierade med att ”en utrikesminister säger upp sig via Twitter och en statsminister kommenterar det via Instagram. Vad säger det om vår tid?
– Framgångsfaktorer är att våga utmana sig själv, våga pröva, inte ha skygglappar, skapa berättelser, paketera det man vill säga, få andra att föra den egna berättelsen vidare. Hur kan etablerade företag ta till sig detta? Människor följer andra människor, litar på andra människor.
Per tog också upp pågående sociala förändringar, där vi går från att vara ett enhetssamhälle där alla gör likadant till att allt mer göra på olika sätt. Det förekommer en kollision mellan det gamla och det nya som utmanar. Vi måste ta till oss mer av mångfald, olikhet och innovation, hävdade Per.
Han berörde också tendensen att en stor del så kallad medelklass är på väg att försvinna. Allt fler hör till dem som tjänar och har mycket och allt fler tjänar litet.
I spåren av genomgripande samhällsförändringar såg Per ytterligare möjligheter för exempelvis städer som Borås.
– Tidigare gällde att all tillväxt sker i storstäderna. Idag finns den största tillväxten i norra Sverige. Planerade industriella investeringar finns över hela landet, utom i Stockholm som är helt blankt. Där sker en utflyttning. Den kommande tillväxten sker på bred front, sa Per och bekände sin tro på den så kallade 15-minutersstaden, den där man till fots eller med cykel når allt man behöver i sin vardag inom 15 minuter. Det är en stad där man inte dramatiskt separerar funktioner, utan där man i stor utsträckning kan bo och jobba och finna ett utbud av arbete, kultur, hälsa och exempelvis restauranger.
– De verkliga vinnarna blir städer i Borås storlek med runt 100 000 invånare.
Begreppet ”År noll” berördes, att stanna upp strategiskt i nuet, fundera över hur man hanterar olika nya scenarier, satsar på att tänka i grupp, vågar ta in andra röster för att få upp tillväxt och lönsamhet och att leva med flera pågående kriser samtidigt.
Per pekade på några önskade tendenser, som att gå från att äga till att nyttja inom allt fler områden och han tipsade företagare att satsa på intäkter i hela värdekedjan i dessa återvinnings- och återbrukstider.
Per Schlingmann summerade sitt anförande med att berätta om två av sina motton: Att vara innovativ och möta problem när man hamnar i sammanhang ofrivilligt. Och mer personligt, att vara orolig men nykter, att se risker men att hela tiden vara optimist.
– Om inte våra ledare är optimistiska och tror att förändring är möjlig så kommer det aldrig att kunna ske. Optimismen måste stärkas hela tiden.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.