Irene Gimmersta

Gimmersta Group
Irene Gimmersta - Gimmersta GroupIrene Gimmersta - Gimmersta Group

Entreprenörskap – är det en superkraft?

– För mig är entreprenörskap litet av ett personlighetsdrag, förklarade Irene Gimmersta inför Handelsklubbens medlemmar och gäster i sitt anförande vid klubbens aprilmöte. Det har ingenting med titlar eller bolagsformer eller ens med ägande att göra. Det handlar istället om drivkraften att vilja påverka sin omvärld, att tro på något och det handlar mycket om frihet under ansvar. Det är nog det som förenar entreprenörer.

Irene har startat fem bolag, sålt två, förvärvat två och lagt ner två.

Hon föddes i Bukarest i Rumänien men kom till Sverige som nioåring. Som 16-åring på Bäckängsgymnasiet i Borås träffade hon sin blivande make Christofer Gimmersta. De blev ett par, de studerade samtidigt i Lund och de började tidigt planera för ett gemensamt företagarliv. Efter fem år i Lund registrerade de sitt första företag.

En inneboende fallenhet för entreprenörskap kan förstås också stimuleras av yttre händelser och påverkan. Irene hyllade sin modiga mamma som tidigt sagt att ”du kan bli vad du vill – men inte här” (i det kommunistiska Rumänien bakom järnridån) och som tog dottern med på flykt till Sverige.

Goda förebilder

Irene pekade på tre viktiga ingredienser i ett framgångsrikt entreprenörskap:

– Hitta något som du tycker är riktigt kul, för då och endast då kan du bli riktigt bra på det. Och när du hittat det, se till att göra det till en superkraft. Men det räcker inte, du måste skapa nytta för andra, endast då blir du lycklig på riktigt, sa Irene och hänvisade till entreprenören Richard Bransons ord om att följa sin passion ”på ett sätt som tjänar både dig själv och världen”.

Irene hänvisade också till goda råd som hon fått av sina svärföräldrar. Bernt Ove Gimmersta lärde henne att ge alla människor en exit, alla behöver känna sig som vinnare, att se ett kostsamt misstag som en läropeng som ska förvaltas väl och som uppmanade henne att jobba i motvind med ett leende på läpparna. Och hon hänvisade till sin svärmor Margot, också hon entreprenör, som sagt att ”kunden betalar din lön, gör alltid kunden nöjd”.

Företagsgruppen heter Gimmersta Wallpaper och rymmer tre olika varumärken. Rebel Walls, som paret Irene och Christofer har skapat tillsammans och som uppmanar kunderna att vara modiga och skapa förändring. Sandberg Wallpaper, som de förvärvat och som står för tradition och svensk tapetkonst. Happy Wall är det senaste tillskottet, ett snabbfotat företag som gör allt litet annorlunda och som beskrivs som glädjespridare och möjliggörare i företagsgruppen.

– Vi styr över hela kedjan från första penseldrag till färdig tapet på väg till en kund någonstans i världen.

Företaget har 47 medarbetare, egen tillverkning och sprider riskerna mellan många olika kundgrupper. Man säljer B2B, B2C och via Private Label. Omsättningen uppgår till 140 miljoner kronor.

Riktningen är viktig

– Vi växer organiskt med eget kapital och vi har global försäljning från Mariedalsgatan i Borås. Vi har sålt ända från Grönland till Nya Zeeland. Vi har levererat till 87 geografiska destinationer. 70 procent av försäljningen går på export, där Nordamerika och Europa är det stora, och 30 procent i Sverige.

De har förmånen att vara utsedda till Kunglig Hovleverantör, en utmärkelse som är ett kvitto på högsta kvalitet och design.

– Det räcker inte med kärlek, hopp och tro. Man måste också veta riktningen, veta varför man gör det man gör. Vi ville bygga något helt nytt från grunden i en mycket traditionell tapetbransch. Ett av våra ägardirektiv är att genom innovation och nya idéer revolutionera tapetbranschen globalt. Vi vågade drömma väldigt stort väldigt tidigt. Vi har visionen att trycka obegränsat och on demand. Med våra varumärken vill vi krossa vita väggar och hjälpa människor över hela världen att skapa en plats att längta till.

Eftersom ett hem att längta till inte är någon självklarhet för alla människor i världen bidrar Irenes och Christofers företag till den ideella internationella organisationen Habitat for Humanity, som bygger hem åt människor som saknar ett.

Om framgångsrikt ledarskap sa Irene att man måste tycka om människor, inse att det är tillsammans som man blir starkast. Man måste visa ödmjukhet inför sina egna tillkortakommanden, inte minst för att kunna rekrytera människor som kompletterar en själv.

– Det är viktigt att känna kärlek till sina medarbetare, till kunder och även till sina konkurrenter. Först då kan du förstå dem. Det gäller att tro på sin egen idé, även när ingen annan gör det, och tro att det ska gå bra även när det ser riktigt mörkt ut.

– Det är viktigt att också ha roligt och att kommunicera superkraften. En ledares viktigaste uppgift är att få andra att växa genom att sänka deras hinder så ofta man kan.

Korta beslutsvägar – långsiktiga beslut

Om familjeföretag som företeelse sa hon:

– Det finns 450 000 aktiva företag i Sverige. Hela 90 procent av dem är familjeföretag. Vi är tillsammans Sveriges största arbetsgivare och vi står för 30 procent av BNP. Familjeföretag bygger ofta på en stark värdegrund, vd:ar kommer och går, många familjeföretag består.

– I vårt företag har vi korta beslutsvägar, men fattar alltid långsiktiga beslut. Lönsamhet är viktigare än omsättning. Vi arbetar med mycket frihet och väldigt mycket ansvar. Vi tänker passion före ambition, vi talar hellre om partner än motparter och ser våra konkurrenter som kolleger.

– Vi lever i ständig förändring. Det blir sällan som man tänkt sig, men ofta blir det till det bättre, sa Irene Gimmersta och gav till slut rådet till alla andra entreprenörer och blivande entreprenörer:

– Försök hitta flowet, skynda lagom, se till att ha balans mellan förtaget och familjen, tänk att företaget ska överleva dig, precis som till exempel Olles Ellos, Ingvars Ikea eller Örjans Sandberg, som vi själva fick förmånen att förvärva. Det är inte målet som är målet utan hela vägen dit.

Irene är född i Bukarest 1979. Hon är odiplomatiskt ärlig och har svårt att finna sig i ett nej. Därför säger hon sig vara icke anställningsbar. Om att tala på Handelsklubben tycker hon: ”Det har jag aldrig gjort förut, så jag säger som Pippi Långstrump, det kommer säkert att gå riktigt bra."

Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.