Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Entreprenören Ida Johansson är övertygad om att det går att åstadkomma en mänskligare rekrytering med hjälp av artificiell intelligens! Med ett anonymt rekryteringsförfarande till nya tjänster på en automatiserad plattform, där namn, kön eller bakgrund inte syns får alla samma möjlighet att komma på anställningsintervju. På så vis blir processen effektiv, träffsäker och jämlik på ett annat sätt än tidigare.
Vid Handelsklubbens novembermöte berättade Ida om sitt entreprenörskap och sitt rekryteringsföretag Hyred. Hon var med sina 21 år den hittills yngsta föredragshållaren i klubben.
Ida har på kort tid utmärkt sig som entreprenör, hunnit få en rad utmärkelser, prisats som Europas mest lovande entreprenör i sin åldersklass, hyllats av bland andra entreprenören och äventyraren Sir Richard Branson. Och hon har blivit omnämnd i ett antal internationella affärstidningar.
– Mitt företag är en plattform som kommer att förändra hur vi ser på rekrytering och människor framöver. Jag representerar generation Z, vi som är födda efter 1995. Jag har växt upp med mobiltelefonen i hand, ägnar den sex till sju timmar om dagen, sa Ida och förklarade hur hennes plattform fungerar.
– Allt sker på automatiserad basis. Vi har inga anställda rekryterare utan har en robot som selekterar all den information vi behöver. Vi skapar ett bra underlag för rätt anställningsbeslut och sedan är det arbetsgivaren som tar beslutet och då är det personliga mötet och magkänslan viktiga. Vi tar helt bort cv och personliga brev, inte heller lämnar vi någon profilbild på våra sökande och inte ens namn innan de kommer på intervju. Alla sökande registreras på vår hemsida där de genomför en åtta minuters process och svarar på frågor, varav ett personlighetstest står för sex minuter. Referenstagning och bakgrundskontroller sker med automatik.
Idag har Hyred 14 anställda som verkar på fem marknader, Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Den digitala plattformen gör det lätt att växa.
– Våra kunder beskriver den stora utmaningen med den nya generationen. Vissa kallar oss bortskämda skitungar, födda med silversked i mun, som vill ha allting serverat på silverfat, och det kan faktiskt stämma. Vi är en generation som kommer in på arbetsmarknaden med förväntningar. Vi har krav på er som arbetsgivare, precis som ni har krav på oss.
– Generation Z representerar 32 procent av den globala populationen och vi är inte bara era framtida arbetstagare, vi är redan era kunder med en köpkraft på 142 miljarder dollar och med hela världens kunskap i mobilen. Det krävs mycket för att fånga vår uppmärksamhet, men när vi väl är där så är vi hängivna, en fantastisk kraft.
Ida berättade om sin egen bana från tiden som barn i Limmared, där det fanns en stark företagaranda, där hon alltid såg fram emot när jultidningarna kom och hon fick chansen att sälja och tjäna pengar, via att hon som 12-åring kände sig helt redo för arbetsmarknaden till att hon som UF-företagare under gymnasietiden i Borås insåg att just rekryteringsbranschen behövde förändras.
– Den behöver se potentialen i dagens unga medarbetare. Det finns inget viktigare än att ungdomar tidigt kommer in i arbetslivet, för det är nyckeln till en hållbar framtid. Men många ungdomar får aldrig chansen att komma på en anställningsintervju.
– För mig har rekrytering aldrig handlat om inkvotering, utan det gäller att rätt person kommer på rätt plats, oavsett om de är kvinna eller man, vilken stadsdel de kommer från, om de har studiebakgrund eller arbetserfarenhet.
– Under förra året erbjöd vi 86 procent av alla i vår kandidatdatabas minst ett jobberbjudande. Vi kan inte hjälpa alla ut i arbete, men vi kan ge dem möjlighet att komma på anställningsintervju.
Hur lockar man då den yngre generationen till arbetsmarknaden? Ida gav några råd:
– Det handlar mycket om hur vi kommunicerar med ungdomar, hur vi säljer in vårt varumärke, om vi är på plattformar där målgruppen, framtidens konsumenter och medarbetare, är. Tänk i rubrikform, det här handlar om en generation som vant sig vid att klicka på allt som ger uppmärksamhet, sa Ida och gav rådet att gå hem och googla på det egna företaget. Vad kommer upp, vad finns där? Se till att er digitala närvaro är i framkant!
– Arbetslivserfarenhet är viktigt, men det viktigaste när vi söker folk är att vi hittar talanger. Har de en vilja att lära sig, har de nyfikenhet och är de öppna för att komma in och jobba hårt? Har de den egenskapen så klarar de det mesta.
Vidareutbildning internt är viktigt liksom att skapa incitament för att stanna kvar på arbetet, att visa på möjliga karriärvägar inom företaget. Snabb rekryteringsprocess och effektiv inlärningsperiod var andra förutsättningar som Ida lyfte i en tid då många inte stannar mer än några få år på en och samma arbetsplats.
– Det enda vi vet om framtiden är att den förändras och att vi också hela tiden måste förändras. Det som är en självklarhet idag är inte en självklarhet i morgon. Vi måste bygga framtiden tillsammans med framtiden, avslutade Ida Johansson, som tidigt i sitt anförande lanserade tanken om konkurrens att: I den nya världen är det inte den stora fisken som äter den lilla fisken. Det är den snabba fisken som äter den långsamma fisken.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.