Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.
Bertil Larsson, ordförande för Borås Industri och Handelsklubb inledde med att säga att Borås Industri och Handelsklubb är ett nätverk av företagare och känner att det är fel att avbryta men gör det för att tala om att vi ska få höra ett föredrag av den Boråsbördige Hans Rosenfeldt. Men först ska föregående års resultat och budget för 2010 presenteras av Peter Karlsson som representerar nämnden.
Förra årets intäkter var 649 000 kronor med kostnader på 1 047 000 kronor . Detta gör ett rörelseresultat på minus 394 000 och om vi tar bort kostnaderna för Jubileumskvällen blir det ett rörelseresultat på 220 000 plus istället. Budgeterade intäkter för 2010 är 533 000 kronor med ett budgeterat rörelseresultat på 100 000 kronor.
Bertil Larsson tar över och påpekar att vi haft den största minusposten någonsin och vi får applåder för detta! Han säger vidare att det finns utrymme för en fest då vi inte utnyttjat kapitalet. Bertil Larsson läser upp del av revisionsberättelsen och tillstyrker att föreningsstämman beviljar ansvarsfrihet för styrelsen. Medlemmarna röstar i enighet med detta. Inga nya medlemmar fanns idag och Bertil uppmanar att gå in på hemsidan och ansöka om medlemskap.
Bertil välkomnar dagens föredragshållare Hans Rosenfeldt.
Hans Rosenfeldt är född och uppvuxen i Borås. Han är manusförfattare och kan höras i radions P1, ”På minuten” där han pratat i 14 år. Han har medverkat i TV-programmen ” På spåret” och ”Parlamentet” och har gjort manus till flertalet TV-produktioner och även filmer såsom ”Mimmi och Reine i fjällen”. Hans älskar TV och det är orsaken till att han är där han är idag. ”TV slår allt, det är det ultimata, det slår både film och teater”.
Hans gick på Bäckängsskolan på samhällslinjen med estetisk inriktning. Han menar att det är ett tecken på att man inte vet vad man vill göra med livet. Han har aldrig satt upp några mål i livet utan mest bara glidit med, på gott och ont. Det enda han velat göra och också prövat på är skådespelare.
Hans hamnade på Skara skolscen och 1985 fick han tillfälle att spela på Nationalteatern i Göteborg. Här spelade man barnteater och Hans fick roller som bl a räka, näbbmus, älg, struts och varg. Sista gången han stod på scen var med ” Frid till Kristi krubba” där han spelade full och naken. Han kastade kalsongerna och de hamnade fel ut bland publiken. Det var då han bestämde sig” Nu Hans, nu gör vi något annat.” Och det gjorde han. Tillsammans med klasskamrater från Skara Skolscen gjorde de ett radioprogram, ett sketchprogram 2 timmar per vecka. Nu kunde han försörja sig på skrivandet.
1992 träffade han en kamrat som arbetade som företagsfilmsproducent med ”Rederiet”. Här fick Hans jobb som manusförfattare, och stannade i 10 år. Härefter rullar det på och han gör radioprogrammet ”Radioskugga” och serien ”Tre Kronor”. Då stod det på löpsedlarna” Tittarna rasar, varför måste Bimbo dö?” Idag finns inte den uppmärksamheten för dramaserier utan idag skriver man om skådespelarnas privatliv, såsom otrohet eller rattfylla. Kvällstidningarna lever i symbios med TV de matas från TV.
Härefter rullar dokusåporna på och program som Gör om mig, Hjälp mig med sommarstugan, osv. Nu är det serier på arbetsplatser” Arlanda”, ”Ullared”, ”Färjan” och ”Diplomaterna”.
Han fick arbete på ”Parlamentet” där han var i 3,5 år och som Nöjeschef på SVT.
” Hur gör man för att komma in i TV?” Man ska ha tur och bra skolkamrater, producenter som hör när man gör radio och TV och säger” det där ser bra ut- honom tar vi”. Men det krävs lite mer än tur att hänga kvar i TV. Det är fallenhet och talang vilket Hans besitter enligt honom själv. Som Nöjeschef på SVT var han inte länge eftersom organisation och chef inte var kvar då han skulle börja och tjänsten hade omvandlats till en ren administrativ tjänst med ansvar men inga befogenheter, en ohållbar situation.
Hans har fått frågan ”Varför jobbar du med det du jobbar med?” Han säger att dels är det för att försörja sig och ”Det är det enda jag kan”. Han menar att han gör ett hantverk där han är 100 procent engagerad men det är inte nödvändigt att känna för det man gör. ”Det går inte att vänta på inspiration utan TV är en fabrik och det måste produceras. Det är TV som bestämmer vad som ska göras – man kan inte komma och säga” jag vill göra det här”. TV-cheferna vet vad de vill!
Hans menar att det är annorlunda nu jämfört med då för 18 år sedan. Kanalerna för att försörja sig är inte detsamma. Det finns otroligt många fler möjligheter att bli hörd, bli lyssnad på via nätet. Om det hade varit idag som Hans skulle fram hade han bloggat mycket och lagt ut avancerade manus.
Försöket med att få en spinoff-effekt genom att ta ”Tre Kronors” karaktärer Mimmi och Reine och göra en film, ”Mimmi och Reine i fjällen” var ej lyckat. Annat är det idag då man bygger varumärke genom att ”mjölka” ett program. Exempelvis” Hollywoodfruar” blir Anna Anka överallt och Melodifestival i sex deltävlingar istället för fyra. Då var det fult att göra så.
Idag är det ”High concept-film” som gäller och det är USA duktiga på. Bara man hör vad filmen handlar om blir man intresserad och vill se filmen oavsett skådespelare eller historien bakom. Exempel ”Jurassic Park”, ”Titanic” eller ”Star Wars”. Här i Sverige försökte vi med ”Knutby” men det gick inte bra. I Sverige är vi mer intresserade av serier med engagemang innehållande mammor och psykologer och livspussel. Eller relationer med ”officekänsla” där folk gör bort sig som aktuella ”Solsidan”.
Slutligen får vi lite information om vilka byggstenar en film ska innehålla. Det ska vara en huvudperson som man kan identifiera sig med som har mest tid i bild. Hon ska ha en drivkraft och vara aktiv för att nå sitt mål. Det ska finnas en handling som tex att utsätta personen för fara. Hans tar upp serien ”Prison Break” som ett bra exempel. Han menar att den är genialisk gjord. Här har vi en huvudperson som ska ta sig ut ur fängelset där hans bror sitter och ska avrättas. I första delen tar sig huvudpersonen in i fängelset genom att begå väpnat rån. Huvudpersonen har tatuerat hela fängelsets ritningar på kroppen och har även varit med och byggt fängelset. Vi identifierar oss med personen då den är i fara eller är speciell som att ha tatuerat ritningar på kroppen eller är godhjärtad eller väldigt duktig. Allt huvudpersonen gör är drivkraft (att bryta sig ur fängelset)och det tycker vi är spännande. Vi ska se att personen lyckas eller inte lyckas. Personen ska övervinna yttre och inre motstånd.
Hans avslutar med att säga att han kommer gärna tillbaka och berättar mer.
Bertil Larsson säger att det var roligt att lyssna på och ställer en fråga.”Hur mycket är manus i programmet ”Parlamentet?” och Hans svarar att det är 90% manus och 10% spontant.
Publiken frågar hur det är med ”På spåret”? Och Hans säger att ”det är inget manus för då hade jag vunnit!” Inte heller i ”På minuten” är det manus utan där är personerna så säkra på varandra då de arbetat länge ihop.
Bertil Larsson lämnar över Knallen samtidigt som han lämnar ett uppslag på en ny dramaserie ”Från Knalle till postordermagnat” till Hans .
Bertil Larsson tackar för idag och påminner om att en månad kommer Erik Penser på besök och vi är välkomna då.
Detta innehåll är endast tillgängligt för inloggade. Vänligen logga in nedan.