Fredrika Klarén och Nils Rylén

 2022-04-08 11:45
(Klicka på symbolen för att lägga till i din kalender)

Behöver världen ännu ett bilmärke?

Den retoriska frågan om världen behöver ännu ett bilvarumärke, ställd av Nils Rylén och Fredrika Klarén från Polestar vid Handelsklubbens aprilmöte, besvarades med ett ja. – Förutsatt att man inte gör som alla andra.

– Vi är en liten liten aktör jämfört med Volvo Cars och en ännu mindre aktör i den stora bilvärlden. Och då går det inte att göra som alla andra. Så därför är siktet inställt på att göra saker annorlunda, inte för det annorlundas egen skull utan för att det vi gör är relevant.

Nils Rylén är marknadschef Sverige för Polestar som grundades så sent som 2017 av Volvo Cars och dess ägare kinesiska Geely i syfte att producera elbilar i premiumsegmentet. Förra året såldes 29 000 bilar på ett 15-tal marknader och just nu rullar 5 500 Polestar 2 bara i Sverige och det knappt två år från det att modellen började levereras till kunder.

Unikt ledarskap

– Vårt företag leds av Thomas Ingenlath som är unik på många sätt, bland annat för att han är bildesigner i grunden, sannolikt den enda bil-vd i världen med den bakgrunden. Det återspeglas i hela organisationen. Det är mycket mage och känsla i ledarskapet och en otroligt häftig miljö att vara i, där det är design in i minsta detalj, berättade Nils.

Både han och Fredrika har ett förflutet på det stora möbelföretaget, som de beskrev som en fyrkant fylld av massvis av erfarenheter, åsikter och konsumentupplevelser.

– Polestar däremot är en väldigt tom fyrkant. Om det är litet tryggt att jobba på Ikea så är det litet härligt läskigt att jobba på Polestar, där ingenting är gjort tidigare och där alla beslut fattas för första gången.

– Bilvärlden är prylgalen. Det handlar mycket om krom och stora grillar, fortfarande, men vi vill erbjuda kunderna något annat. Hållbarhetstänk och elektrifiering är den rätta vägen framåt, att bryta mot konventioner för att det är rimligt. Vi jobbar mycket med hur bilarna presenteras och har en rak prissättning (det går inte att pruta) och bilen kan bara köpas digitalt genom mobilen, padda eller dator. Enkelhet och transparens är viktigt och vi har landat i tre fokusområden, design, innovation och hållbarhet. Vi är ljusa, vill inspirera, är glada och passionerade. Vi är inte är bäst på allt, men är bra på mycket. Vi valde därför att samarbeta med bland annat Google som gör att företag som Spotify kan utveckla appar för bilar. Vi tycker om att hänga med bra folk.

Bilhall som kyrka eller galleri

– När det gäller kommunikation har vi hämtat inspiration från andra branscher, från mode, sport och elektronik. Vi tror på ljus framställning, att våga lyfta fram produkten och vara produktfokuserad. Vi har inte några kromemblem på våra bilar utan de är i exakt samma färg som bilen men i en matt nyans, vit bil, vit logga. Inte heller pryds bilarna med modellbeteckningar. Istället pryds de med produktinformation. Det finns inga försäljningsplatser, bara upplysningsplatser, sa Nils och berättade om öppnandet av ett showroom vid Karl Johan i Oslo 2019 där man ville skapa en känsla av att gå in i en kyrka eller i ett galleri. Och han visade inspirerande bilder från showroom på Kungsportsavenyn i Göteborg.

Nils berättade om ett ”defining moment” när Polestar 2 visades på Bilmässan i Geneve i mars 2019 med en monterdesign i form av ett stort vitt block som verkligen skilde sig från övriga aktörer och behovet av att skapa marknadsföring som tar plats.

– Det fungerar att agera större än man i verkligheten är. Det blev ett enormt genomslag i USA med stora och avskalade annonser med fokus på det som är viktigast. Men vi är inte bara vita och avskalade utan kan också vara maximerade och guldiga och erbjuda kul och fantastisk körning med så litet påverkan som möjligt.

Nils berättade om de olika modeller som tagits fram, från Polestar 1, som var en prestandahybrid, och Polestar 2, den första helt elektriska modellen och så vidare, bland annat konceptbilen Polestar Arctic Circle. För en månad sedan visades koncept-roadstern Polestar O₂ och Polestar 3 kommer att lanseras senare i år.

Drivkrafter för hållbarhet

Fredrika Klarén berättade om Polestars hållbarhetsarbete.

– Vi drivs av att skapa lösningar som kan bidra till utveckling och innovation utan att det sker på bekostnad av planeten. Det vi har att erbjuda ger oss en möjlighet till det i skuggan av en skenande klimatkris, förlorad biologisk mångfald i en takt som aldrig skådats, orättvisor i världen och industrins framfart.

– Polestar står för fyra drivkrafter inom området hållbarhet: Det är klimatneutralitet, cirkularitet, transparens och inkludering.'

– Den elektriska drivlinan gör att bilarna blir en del av en kraftfull klimatlösning, men den måste implementeras nu. Vi behöver ställa om till elbilar storskaligt.

– Vi gör livscykelanalyser för våra produkter kring miljömässig påverkan, från anskaffning av material till end of life och de visar exempelvis att
elbilen Polestar 2 har halverade klimatutsläpp, när den laddas med förnybar energi, jämfört med exempelvis fossilbilen Volvo XC 40.

– Målet är att skapa en helt klimatneutral bil till 2030. En bil består av 20 – 30 000 olika delar och för alla dessa kommer vi nu att hitta lösningar för klimatneutral produktion, sa Fredrika och nämnde industriella samarbeten med många aktörer som exempelvis SSAB med sitt klimatneutrala stål.

Hon talade om hållbara leverantörskedjor i en bransch som inte tidigare präglats av transparens och om vikten av spårbarhet och om vikten av att ta vara på högvärdiga material som finns i bilar.

Friskt vågat gick hem

Avslutningsvis berättade Nils att biluthyrningsföretaget Hertz globalt har valt Polestar som elbilspartner med en beställning på 65 000 bilar, vilket skapar ”en ypperlig möjlighet för konsumenter att testa på att köra elbil under ordnade former” och om att varumärket kommit ut som etta i en undersökning som publicerads i Dagens Industri om vilket bilmärke människor vill ha ägt innan de dör.

Allmänna råd om framgångsrikt företagande gav han också:

  • Se till att ha koll på din produkt, hitta styrkor och svagheter
  • Agera konsekvent och agera stort även som litet bolag, då märks det att man har något viktigt att säga.
  • Nyttja reklam- och PR-effekter tillsammans
  • Var transparent och tydlig, krångla inte till det
  • Baka ihop design, innovation och hållbarhet
  • Våga testa, lär dig, det går fel ibland, men gör om och gör rätt.

Anmälan och avanmälan är stängd.


Anmäld medlem/gäst som inte kommer faktureras 175:-/person för lunch/administrering.

Logga in