Victor Halvarsson

 2022-03-11 11:45
(Klicka på symbolen för att lägga till i din kalender)

Modernt ledarskap föder framgång

På åtta år har Victor Halvarsson byggt upp sitt näthandelsföretag till ett lönsamt bolag med en omsättning på 100 miljoner kronor och 22 anställda. Och framgångsfaktorerna beskriver han i tre ord på F, fokus, förtroende och förändring.

– Det är de tre ledord som jag arbetar efter, sa Victor som 2013 startade sin näthandel med smycken, ringar och diamanter och som efter sin framgångssaga var inbjuden att tala vid Handelsklubbens marsmöte.

Från sin familj har han den entreprenöriella andan och så länge han kan minnas höll man alltid på med någon typ av projekt där hemma. Åtta år gammal startade han tillsammans med en klasskamrat sitt första företag, en cykelverkstad där han servade mammas, pappas och grannars cyklar och kanske någon mer som vågade lämna in cykeln hos dem.

Victor fick mersmak och insikt om att det gick att tjäna egna pengar. Under högstadiet började han köpa och sälja grejer och när han fyllde 13 år fick han av sin syster sina första aktier som present. Där föddes det stora intresset för vad han trodde var hans kall i livet, att hålla på med affärer och bli en finanskille. Han läste ekonomisk linje på gymnasiet och drömde om att få gå med guldklocka och kostym på jobbet. Han pluggade på Handels i Göteborg med målet att få jobba på bank och ”kunna luta sig tillbaka”!

Flickvännen upphov till idén

– Jag fick jobb på Swedbank Sjuhärad i Borås och trivdes jättebra till en början, men sedan kom drömmen så sakteliga tillbaka, att ha något eget, den där ”cykelverkstan”, att ha friheten att göra vad jag vill, påverka min vardag, tjäna pengar åt mig själv, inte åt någon annan,

– När jag var 23 år gammal bestämde jag mig för att säga upp mig, klockan tickade, jag höll på att bli gammal och måste förverkliga min dröm. Jag hade ingen affärsidé men tänkte på att min flickvän Hanna, som nu är min fru, hade pekat ut en ring hon ville ha den dag jag friade. Jag insåg att det här kommer att bli dyrt och funderade på hur jag skulle kunna komma billigt undan. Jag hittade ingenting i Norden som erbjöd det jag sökte, men det gjorde jag i USA. Där fanns drakar som omsatte miljarder på smycken och jag tog den idén till Sverige och satte den i rullning.

–Jag sa upp mig och berättade för min chef att jag skulle börja sälja diamanter och hon undrade förstås vad jag höll på med. Och min mamma undrade hur jag kunde säga upp min trygga anställning på banken. Men det kunde jag.

Sökte unikt företagsnamn

Victor berättade om all möda med att hitta på ett bra och häftigt företagsnamn, ett riktigt glassigt, och med att bli trovärdig hos blivande leverantörer.

– Jag hittade på ett namn som ingen annan hade och det blev Vanbruun, som ingen som googlar hittar hos någon annan än hos oss. Vi är ensamma om det och i dagarna har det gått igenom även i USA, berättade Victor och fick Handelsklubbens applåder för den bedriften.

– Det är mitt råd till den som ska starta något, ta ett namn som ingen annan har, ett namn som inte redan finns.

– Nu gällde det att sälja ringar och diamanter också. Det medförde problem för mig som såg så ung ut, som inte hade någon erfarenhet och som inte hade någon investerare att hänvisa till.

Victor fick hänvisa till ”dom och dom och dom” och sedan skynda sig till dessa och säga samma sak för att börja bli omnämnd i branschen.

– Livet handlar om tillfälligheter och man måste ha tur också. Efter att ha fixat ett namn och produkter behövde jag ett ställe att sälja dem på också, berättade Victor, som efter en lång rad försök hos glassiga företag i dyra lokaler landade hos en web-butikutvecklare bakom en källardörr som precis som han själv behövde en första kund.

Efter två veckor utan att någon ens lade en stödbeställning fick han napp på sin första kund, Per-Arne en pensionär från Norrland, som var ”väl anpassad för att gå in på världens långsammaste hemsida och handla”.

Fokus är nummer ett

– Sedan sa det poff, det känns som om det bara har flutit på, att allt bara har gått uppåt. Någonting har jag eller vi alltså gjort rätt. Vad man än ger sig in på så är fokus den absolut viktigaste faktorn för att lyckas. När jag till exempel anställer så kollar jag framför allt att man har fokus, är dedikerad och driven i det man tar sig an.

– Utöver fokus är förtroende viktigt, att man skapar relationer som kommer att avgöra bolagets framtid. Våra relationer mellan medarbetare är det viktigaste vi har i bolaget. Jag tror inte på reglerande policys, som egentligen bara visar att man inte litar på att medarbetarna ska fatta rätt beslut. Jag tror på förtroende.

– Vi har väldigt få regler. Man kan känna att man är fri att göra som man vill, men självfallet är man inte i praktiken fri, man har sina interna och externa intressenter att ta hänsyn till. All framgång bygger på att man tror att de anställda kan fatta rätt beslut själva.

– Utöver fokus och förtroende är förändring en framgångsfaktor. Genomför man inte förändringar kommer man inte att överleva som bolag. Det gäller att skapa en kultur där förändring händer hela tiden. Vi har kunnat göra ganska stora grejer som kommit efter förslag från personalen. Vårt showroom i Stockholm till exempel trodde jag inte själv på, men det har varit en av våra största framgångar, berättade Victor och vittnade om hur han själv flera gånger stretat emot idéer som sedan visat sig vara helt riktiga.

– Nu har vi också tagit vår bransch till nästa nivå genom möjligheten att prova ringar hemma och andra har följt efter.

Rollen att skapa förutsättningar

– Tänker jag noga efter minns jag att det funnits problem genom åren, att jag har haft jättemånga sömnlösa nätter, att bra medarbetare har slutat, att vi blivit hackade, att vi har varit med om en massa problem, men när jag står här i dag är jag glad över att vindrutan är större än backspegeln.

– Med rätt mindset finns det ingen anledning att vi inte skulle nå upp till en miljard kronor i omsättning eftersom de anställda har alla möjligheter att lyckas. Min roll är att skapa de bästa förutsättningarna för de som väljer att jobba på Vanbruun, skapa en miljö där de kan växa, sa Victor Halvarsson, som knappast ägnar sina dagar åt att luta sig tillbaka.


Anmälan och avanmälan är stängd.


Anmäld medlem/gäst som inte kommer faktureras 175:-/person för lunch/administrering.

Logga in