Lotta Lyrå

 2019-04-12 11:45
(Klicka på symbolen för att lägga till i din kalender)

Från traditionell detaljhandel till snabbfotad problemlösare
–Vi började som postorderföretag, lade till butiker och har vid sidan av e-handel nu också tillfört ett tjänsteerbjudande. Men varje dag lever vi grundarens mission, att göra livet lättare för människor. Det sa Lotta Lyrå, vd och koncernchef i Clas Ohlson vid Handelsklubbens aprilmöte.

Clas Ohlson grundades 1918 i Insjön i Dalarna. För ett och ett halvt år sedan tillträdde Lotta som sjätte vd i ett bolag som utvecklats till en butikskedja med över 230 butiker, drygt 5000 medarbetare i fem länder och en omsättning på cirka 8 miljarder kronor. Med uppdrag att lägga i nästa växel för att möta en detaljhandelsmarknad som förändras i allt högre hastighet.

Lotta är civilekonom från Handelshögskolan och har en karriär som gått via konsultföretaget McKinsey & Co, Södra Skogsägarna och Ikea. Utöver vd-jobbet i Clas Ohlson är hon styrelseledamot i MatHem.se, organisationen Svensk Handel och i skogsbolaget SCA.

–Det som lockade mig när jag fick samtalet från Clas Ohlson var varumärket, företagets historia, det långsiktiga ägandet och kulturen i företaget som är ett bra verktyg för en ledare.

–För 101 år sedan skapades en plattform i form av en mission: ”Att hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser”. Det är viktigt för oss att ta avstamp i denna mission och förverkliga den i enlighet med dagens kunders förväntningar. Kundernas hem är vår arena och vi ska förenkla livet i alla typer av hem med ett unikt och komplett erbjudande, sa Lotta och beskrev kunderbjudandet:

Steget in i servicebranschen
I grunden handlar det om produkter (omkring 20 000 smarta produkter i sortimentet), rådgivning i butik, på distans i hemmet av ”Clas Fixare” och genom support från kundtjänst. Därtill i ökande omfattning också fullservice i form av hembesök kring bland annat installationer, knivslipning och skötsel av robotgräsklippare.

–Clas Fixare är för oss första steget in i servicebranschen där vi ska göra skillnad. Alla tre delar i vårt erbjudande ska göra oss unika. Utvecklingen av beteende och teknik förstärker varandra i en rasande fart, sa Lotta.

–Vår syn på detaljhandelns nya affärslogik handlar mycket om att kundbasen är den viktigaste tillgången, att det krävs fysisk och digital närvaro, att försäljningen per kund blir viktigaste sättet att mäta tillväxt, att våra investeringar framför allt handlar om digital utveckling och att kärnkompetensen för detaljhandeln måste förändras.

–Traditionell tillväxt har skett genom öppnandet av nya butiker. Men vi rör oss mot att växa genom att öka försäljningen per kund och dra nytta av både vårt butiksnät och digitaliseringen.

Nya hubbar för logistik
Sålunda blir butikerna utöver sin traditionella roll både uthämtningsställen för beställda varor och logistikhubbar för e-handelsleveranser. Men också en viktig bas för rådgivning, bland annat med fixardiskar där praktiska vardagsproblem kan lösas.

–Butiken går från att vara ett ställe där man handlar till att också bli ett ställe där man får råd.

I utvecklingen av hemleveranser har Clas Ohlson ökat erbjudandet genom att förvärva en del av företaget MatHem, som kör hem matvaror till dörren. Det är en ny försäljningskanal för cirka 2000 av Clas Ohlsons produkter.

–Var tionde kund hos MatHem har idag minst en Clas Ohlson-produkt i sin kasse.

Click & Collect, dvs handla på nätet och hämta i butik, och hemleverans är i fokus för Clas Ohlsons e-handelslogistik. Detta medan leverans till ombud förväntas minska. Tjänsten Clas Fixare tog steget in i kundens hem i november, till en början tillgänglig i Stockholmsområdet.

Ska fortsätta leva grundarens vision
–Vi har sett en mycket stark utveckling hittills och fortsätter rulla ut tjänsten under 2019, sa Lotta. Det är tjänster inom el, IT och smarta hemmet, montering, VVS och allmänt underhåll. Vi har ett antal fixare, många som tidigare jobbat i våra butiker, elektriker m fl. Det är ett jättespännande projekt med ett kundlöfte att faktiskt komma när vi lovat att komma. Men det är otroligt viktigt att hitta rätt personer som fixare.

–Allt handlar för oss om hur vi ska fortsätta leva vår grundares mission. Vi ska göra vår grej och som fysisk aktör samarbeta med de som kan något annat, sa Lotta Lyrå, som också betonade vikten av att arbeta nära medarbetarna, att ta bort alla barriärer och trösklar för att säkra att alla medarbetare har det de behöver för att kunna serva kunderna. –Jag drivs verkligen av att försöka göra livet bättre för människor.


Anmälan och avanmälan är stängd.


Anmäld medlem/gäst som inte kommer faktureras 175:-/person för lunch/administrering.

Logga in