Magnus Månsson

 2018-11-09 11:45
(Klicka på symbolen för att lägga till i din kalender)

Att leda bolag i förändring
–Passionen är viktigast. Hjärtat måste vara med hela tiden. Fokusera på kunden, inte på tekniken. Våga göra saker och ge aldrig upp.

Det var några av de råd som Magnus Månsson, vd i Boråsföretaget Gina Tricot, gav när han talade om konsten att leda bolag i förändring vid Handelsklubbens novembermöte.

Magnus, som ursprungligen kommer från Landskrona, har en lång meritlista när det gäller ledarskap med en bakgrund som militär, bland annat i FN-tjänst, och med ledande positioner i välkända bolag som befunnit sig i förändringsfas; Nike, Puma/Tretorn, Craft och Nelly. Sedan nästan ett år är han vd på Gina Tricot.

–Att bygga ett bra team är grunden och att laget har en bra ledare. Men sedan är kundförståelsen helt avgörande. Man måste förstå kundens beteende i en ny digital värld, sa Magnus och berörde problemet att i de fysiska butikerna fånga in kunderna, i Gina Tricots fall nästan uteslutande unga kvinnor.

Gina Tricot har 186 butiker. Den säljkanalen har man ärvt och den strukturen är svår att bryta upp. Utöver de fysiska butikerna säljer man online och därtill görs B2B-affärer, bland annat till Nelly. Företaget har 2000 anställda.

Gina Tricot ser hela tiden över sitt butiksbestånd. Företaget både stänger olönsamma butiker och öppnar nya i lovande lägen, men satsar parallellt stort på näthandeln. Efter en del ”städjobb” låter Magnus Gina Tricot gå på offensiven.

–Vi gör samma resa som alla andra och behöver hela tiden fundera på vad det är vi tillför marknaden, säger Magnus, som ger flera goda råd och deviser.

”Tillför något unikt och spännande”
–I en snabbt föränderlig värld är den enda långsiktigt hållbara strategin och konkurrenskraftiga fördelen att lära sig saker snabbare än världen förändras och att översätta det till meningsfull innovation. Man måste hitta en plan för att tillföra något som är unikt och spännande. Annars är man ute och någon annan tar ens plats. Amazon i sig är inte problemet. Det är i stället att konsumenten handlar på nytt sätt.

Att förstå kunden och kundens nya beteende i en digital värld är grundläggande. Förr köade människor framför butikerna. Idag har alla full koll på allt via sina mobiler. Tillfället gör kunden.

–Den som kan addera något unikt eller spännande vinner sina kunders lojalitet. I år handlar det för oss mycket om att söka samarbetspartners som kan överraska kunderna. Nästa år kan det vara något helt annat. Upplevelse, paketeringar, varumärke. Det finns alltid någon som är beredd att ta din plats.

Viktigt är förstås också trendspaning, sortimentsplanering, försäljning, transporter och leverans.

”Testa idag, festa ikväll, i morgon är det glömt” är en av Magnus ledstjärnor.

”Våga ta beslut och våga säga nej”
–Fokusera på kunden, inte på tekniken. Ställ frågan varför. Sätt upp mål och upprepa, upprepa. Våga ta beslut. Väga också säga nej. Paketera planen och kör den sedan ”diktatoriskt”, allt för att undvika att bli ett bolag som spretar. Anställ folk som är smarta och snabba, då börjar det hända saker i företaget. Upphör aldrig att lära nytt. Bygg sedan organisationen runt teamet. När det väl kommer igång så bubblar det i företaget och man får alla att gå åt samma håll.

Magnus fokus är också att bygga team och motarbeta medarbetares ego-ambitioner. Föregå med gott exempel, ha självförtroende men var ödmjuk. Ingen fördömer så länge man gör sitt bästa, säger han.

–Sluta aldrig lära, förkovras, utvecklas. Titta på vad som händer i andra branscher. Förändring är antingen ett hot eller en möjlighet, slog Magnus Månsson fast.


Anmälan och avanmälan är stängd.


Anmäld medlem/gäst som inte kommer faktureras 175:-/person för lunch/administrering.

Logga in