Jenny Hermansson

 2019-01-11 11:45
(Klicka på symbolen för att lägga till i din kalender)

Sveriges digitala musikunder
Jenny Hermanson, nordisk vd för det globala företaget Spotify, talade vid Handelsklubbens första möte för året om kravet på ständig utveckling, ständigt nya partnerskap och ständig innovation som på allvar är integrerad i företagets arbetssätt.

–Spotify lever i innovation på nätet och digitalt. Vi står alltid på tå och tittar framåt. Måste hela tiden utvecklas. Vi tittar på användarbeteendet, ytterst är det konsumenten som styr hur innehållet blir.

Utveckling, både professionell och personlig, är centralt för Jenny Hermanson. Så har hon också placerats i toppen på Ledarnas lista över Framtidens kvinnliga ledare 2018. I nio år har hon arbetat på det svenska online-musikföretaget Spotify och sedan 2015 är hon chef för den nordiska verksamheten som leds från huvudkontoret i Stockholm med ett team av cirka 50 anställda.

Värdestyrt och kulturbaserat
Spotify talar om strömmad musik och ”music for everyone”. Företagets musiktjänster har 200 miljoner aktiva användare, varav 87 miljoner betalande användare, på 78 olika marknader. Globalt har företaget mer än 4000 anställda. 

Hon talade inför Handelsklubben om ”resan” hon gjort med företaget och om modernt ledarskap.

–Vi är ett värdestyrt och kulturbaserat företag som bygger på den passion som finns bland medarbetarna. Vår mission, där bland annat innovation integreras i verksamheten, ska genomsyra allt vi gör. Vi vill att kreatörer, vi säger inte bara artister, ska kunna leva på sin konst. Vi betalar tillbaka pengar till upphovspersoner. Musik är ofta väldigt lokal. Vi driver en både global och lokal affär och hjälper kreatörerna att verka i hela världen. Utvecklingsarbetet är globalt, men marknadsföring och sälj sker lokalt.

Förr styrde musikbranschen vad man skulle lyssna på, antingen det var vinylskivor. kassettband eller cd-skivor. Men internet har ställt allt på ända och streaming är här för att stanna. Sverige ligger långt framme i världen när det gäller musikstreaming. Musikbranschen är otroligt bra på att ta betalt för samma sak om och om igen.

Konsumenterna styr
–Idag tittar vi på användarbeteendet. Det är konsumenterna som styr hur innehållet blir. Vi utvecklar hela tiden olika partnerskap och har en affärsmodell som bygger på gratisversionen men också på möjligheten till premium-versioner som man betalar för, sa Jenny och exemplifierade med bland annat standard premium, familje- respektive studenterbjudanden.

–Musik är något som man idag har med sig över allt. Den kan finnas integrerad i många olika plattformar. Exempelvis har Telia varit en viktig partner. De har tillfört kunder och vi har hjälpt dem att öka sitt erbjudande.

Jenny talade om ständigt arbete med att skapa nya spellistor för olika sammanhang och om spelliste-redaktörer som i sitt sökande arbete lyssnar på 700 till 1000 olika låtar i veckan för att skapa rätt mix.

–Människor har olika musikbehov när man till exempel kör bil eller tränar och bland annat har vi hittat ett sovsegment. Väldigt många vill somna till musik. Sovspellistor är ett av våra största segment idag, sa Jenny.

Hon berättade om Playlist flagship 100 för svenska hip hop-communities, om ett ”Equalizer project” (jämställdhet), om nätverksmiddagar för producenter och låtskrivare och om en egen podcast som utvecklats explosionsartat.

Transparens gentemot artister viktigt
–Om tio år kommer mycket att handla om att hjälpa kreatörer och artister att nå ut till sina fans. Transparens är viktigt, artister måste kunna se vad som spelas och av vem, sa Jenny som också berättade om Spotifys ambition att hjälpa artister att sälja konsertbiljetter, företaget når ju alla som är intresserade av artisterna.

Hon berättade också om ”Spotify singles-programmet”, som erbjuder artister att spela in sin musik i en exklusiv studio.

Spotify grundades så nyss som 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon.

På temat ledarskap tog Jenny de ofta ”förtalade” 90-talisterna i försvar och menade att de visst fungerar i arbetslivet om man ger kreativ frihet åt medarbetarna.

–Man måste kunna få göra saker annorlunda. Det krävs att det skapas forum för medarbetarnas kreativitet och innovation. Vi arbetar med ”fix it week” och låter alla anställda två gånger om året ta en vecka då de får jobba med vad de vill., sa Jenny Hermanson.


Anmälan och avanmälan är stängd.
Anmäld medlem/gäst som inte kommer faktureras 175:-/person för lunch/administrering.

Logga in