Sofia Frick

 2016-12-02 11:45
(Klicka på symbolen för att lägga till i din kalender)

En resa mot strömmen
–Mycket arbete ligger framför oss, men med bra återförsäljare, bra medarbetare och en väl krattad gång ska vi börja springa och dubbla vår omsättning till 2020. Det sa Sofia Frick, vd i konfektionsföretaget Cavaliere i Borås, vid Handelsklubbens sista möte för året.

Cavaliere grundades 1973 av Jan Frick. Företaget har idag 17 anställda, omsätter cirka 65 miljoner kronor och har all tillverkning i egen fabrik i Tjeckien med drygt 100 anställda som tillverkar 250 plagg om dagen. 30 procent av produktionen avser frack och smoking. Lagerhållningen omfattar 35000 plagg.

Sofia är född och uppvuxen i Borås. Efter utbildning och karriär på olika håll kom hon tillbaka till familjeföretaget, där hon för bara några månader sedan axlade sin fars mantel som vd. Cavaliere är ett av få kvarvarande familjeägda företag i konfektionsbranschen och avsikten är att det ska förbli ett familjeföretag. Genom modiga strategiska beslut, bland annat att satsa på en egen produktion, fortsätter man framgångsrikt.

Sofia är utbildad civilingenjör på Chalmers och hon har en kandidatexamen i ekonomi från Handels. Efter sin utbildning började hon arbeta på IKEA, först som inköpare, sedan affärsutvecklare och till sist som inköpsstrateg. Efter tio år lämnade hon möbeljätten och flyttade till Belgien för att arbeta som försäljningschef för ESPRIT HOME.

Ledande i premiumsegment
–Visionen för Cavaliere är att vara ledande leverantör av högkvalitativ konfektion till premium-kunder och med fokus på norra Europa, främst Norden, Tyskland, Ryssland och Polen. Våra kärnvärden är kvalitet, ansvar och passion, sa Sofia och utvecklade affärsidén:

–Vi tror på hög kvalitet både i materialval och sömnad och passform för alla olika kroppar. Många inom våra väggar är riktigt tyg-nördar. Det är lätt att vilja satsa på det bästa. Tygerna kommer enbart från världsledande väverier. Vi ska erbjuda kunden ”made to measure” och våra plagg ska vara klassiskt moderna, slow fashion. Genom ett välsorterat NOS lager (Never Out of Stock) ska vi skapa trygghet för återförsäljaren att alltid kunna komplettera hos oss.

Huvuddelen av Cavalieres produktion gäller herrkonfektion och ”Cavaliere CEO” är ett segment sedan 2012. Men damsidan sedan 2013 växer, med 25 procent per år, och där tillämpas samma principer. ”Business Women” handlar också om hög kvalitet till rimligt pris. Sofia talar om industriellt handsydda plagg. Bland annat levererar Cavaliere alla marinens uniformer, alla prästers kaftaner i Svensk Kyrkan och plagg till många orkestrar och teatrar, bland annat till nya uppsättningen av Macken.

–Ett vägskäl kom 2012 då vi tog steget att köpa en egen produktionsanläggning för att få full kontroll. Det krävde investeringar och det innebar självfallet risker. Sedan 2013 har vi därmed en egen fabrik i Tjeckien i en liten skidby i nordost nära Polen. Allt vi producerar är för Cavaliere. Vi har en italiensk tekniker på plats som ansvarar för produktionen. Vi blev faktiskt utsedda till Årets investerare i Tjeckien 2013.

Sponsring, kända designer och show-biz
Sofia berättade om att Cavaliere sponsrar Svenska Fotbollförbundet, Elfsborg och Svenska Kocklandslaget och att företaget under 2017 ska bli officiell partner till Rolls-Royce Enthusiasts Club.

–Vi kommer också att satsa på web-handel som sjösätts just nu men det får ta den tid det tar. Från februari kommer vi att ha ett nytt showroom. Vi kommer också att arbeta med event och utbildning för att kommunicerar vad vi gör.

–Genom ett unikt erbjudande med vår egen produktion har vi också möjligheten att producera till kända designers såsom Lars Wallin och Camilla Thulin, men även direkt till TV-produktioner och teatrar med mera. Så vi är faktiskt även i show-biz och har ofta kul på jobbet, konstaterade Sofia Frick.


Anmälan och avanmälan är stängd.
Anmäld medlem/gäst som inte kommer faktureras 150:-/person för lunch/administrering.

Logga in

Sök


Kommande föredrag


Annons