Jan Wallberg

 2016-09-09 12:00
(Klicka på symbolen för att lägga till i din kalender)

Kunden är det allra viktigaste
–Det viktigaste av allt är att veta vem kunden är och att 99 procent säger att de vill komma tillbaka till oss. Det sa Jan Wallberg, koncernchef för Gekås i Ullared vid Handelsklubbens septembermöte.

Gekås Ullared AB grundades 1963 och är Skandinaviens största varuhus. Med 4,8 miljoner besökare 2015 är det också Skandinaviens största utflyktsmål. 2015 sålde företaget för 5,2 miljarder kronor.

Affärsidén är att sälja allt för hemmet som får plats i en bil till bra pris. Gekås ägs idag till lika delar av Torbjörn Bäck och Thomas Karlsson. Båda har arbetat på Gekås sedan tonåren och 1991 var de två av de sex medarbetare som övertog Gekås efter grundaren Göran Karlsson. 2004 köpte Thomas och Torbjörn ut övriga delägare.

Jan Wallberg är född i Svenljunga och uppvuxen i en handelsfamilj. Han är den tredje vd:n på Gekås som har den Svenljungabakgrund. Han är civilekonom och anställdes som vd 2014, men hade efter en tid på Gefa i Tranemo anställts som ekonomichef i företaget från 1995. Efter drygt tio år som vd för Blåkläder i Svenljunga kom han tillbaka till Gekås, nu som koncernchef.

Funktion, kvalitet och varumärke
Jan Wallberg trivs med att arbeta i ägarledda företag, det ger mycket energi, säger han.

–När jag började som ekonomichef 1995 omsatte företaget en miljard kronor, men drevs som om det var en liten butik. Trots primitiva arbetssätt blev det framgångsrikt.

–Vad är det som gör ett företag framgångsrikt, frågade sig Jan Wallberg och svarade: Det handlar om funktion och kvalitet och att man bygger ett varumärke och att detta byggs underifrån, att man skapar image och attityd, sådant som drar intresset till sig. Man måste också vara långsiktig. Många bolag har alltför bråttom. Man kan aldrig lura en kund. Det krävs i grunden justa grejer.

–Det gäller att känna sin kund och att vårda sina anställda. I de allra flesta fall beror eventuellt missnöje på mötet med en enda person. Det finns många ögonblick som riskerar att bli ett sådant då en person fattar beslutet att aldrig komma tillbaka. Det gäller att få alla att tänka i rätt banor.

En viktig del i Gekås framgång är de låga priserna som åstadkoms genom låga inköpspriser men framför allt med låga omkostnader. Och kunderna kommer i både goda och dåliga tider.

–Det gäller att överträffa kundens förväntningar utan att det kostar, utan att krångla till det.

En leverans var tionde minut
Gekås omfattar 35 000 kvadratmeter butiksyta, har 69 utgångskassor (som snart blir många fler), 21 avdelningar och 100 000 unika artiklar. Företaget har som mest 1 800 medarbetare, varav 40 bara på inköpsavdelningen. Rätt inköp är A och O. Logistiken är omfattande, lagret rymmer 60 000 pallplatser och det kommer en lastbilsleverans var tionde minut från någon av de 1 500 leverantörerna.

–Besökssnittet ligger på 20 – 25 000 människor dagligen. Jag undrar ofta över var alla kommer ifrån. Dagsrekordet lyder på 28 900 besökare och försäljningsrekordet på 37,3 miljoner kronor på en dag.

Gekås har en omfattande kringverksamhet för att tillgodose kundernas behov och skapa attraktivitet. Det finns fyra matställen i butiken och i anslutning finns Sveriges mest belagda stugby och camping, 197 stugor, 1 300 bäddar, hotell med 112 rum samt 700 husvagns- och husbilsplatser. Lägg därtill äventyrspark, badplats, lekland, filmrum, hunddagis och mycket annat.

Hela tiden i rörelse
–Knappast någon resa görs utan shoppinginslag. Här är det tvärt om, hit kommer man för att shoppa och då måste man hitta på det andra som gör att man gärna återvänder.

Det är viktigt att veta vem kunden är. 64 procent av kunderna är kvinnor, snittåldern på besökarna är 43 år. Genomsnittskunden åker 21 mil enkel resa för att komma till Gekås, gör det tre gånger per år och spenderar 3 300 kronor. 99 procent av kunderna säger att de vill komma tillbaka.

–Det är det viktigaste för mig, säger Jan Wallberg. Det har tagit oss tid att tänka igenom vart vi är på väg. Har man gjort grundarbetet med färdriktningen och fått all personal med, då kan man öka tempot, men det blir aldrig klart och vi är hela tiden i rörelse. Vi kan bli bättre på allt.


Anmälan och avanmälan är stängd.
Anmäld medlem/gäst som inte kommer faktureras 150:-/person för lunch/administrering.

Logga in